Kit érdekel az intelligencia?
2015. január 11. írta: Curiocity

Kit érdekel az intelligencia?

Marilyn Monroe-é állítólag nagyobb volt, mint Einsteiné. Mégsem előbbi dolgozta ki a modern kori fizika legnagyobb jelentőségű felfedezését, hanem utóbbi. Most meg kiderül, hogy a tanulmányi előmenetel sikeressége mégsem (csak) az intelligencián múlik. Akkor min?

e_m.jpg

A vizsgaidőszak végeztével, a félévi bizonyítvány osztás környékén nyilván sokakat foglalkoztat a kérdés, vajon az iskolai teljesítmény mennyiben eleve elrendeltetett, örökletes tulajdonságoknak és mennyiben más, a szülők és a környezet által alakítható tényezőkön múlik. Leegyszerűsítve: csak a magas intelligenciájú ("okos") gyerekek éhetnek el tanulmányi sikereket, vagy a töb biek előtt is nyitott a pálya.

Mostanság bárki könnyedén készíthet IQ tesztet, az interneten se szeri, se száma az on-line teszteknek. Akinek jól sikerül, iskolai végzettségétől függetlenül, azonnal büszkélkedni kezd vele, akinek nem, az jobb esetben elkönyveli, biztosan a teszt volt a hibás, rosszabb esetben szégyenkezik miatta, és mélyen hallgat az elért eredményről, kivált, ha három-négy diplomával rendelkezik. (ha esetleg lemaradtatok volna, Facebook oldalunkon mi is közzétetünk egy mini tesztet:).

Bár a szakemberek régóta felhívják a figyelmet arra, hogy az intelligencia hányados csak egyetlen (nem is a legjobb) indikátor képességeink vizsgálatában, miként az aktuális egészségi állapotunkat sem fejezi ki önmagában a vérnyomásunk.

Az intelligencia teszteket az ismert matematikus-fizikus, Stephen Hawking sem értékeli nagyra. Egyszer egy interjúban megkérdezték tőle, mekkora az intelligencia hányadosa, mire azt válaszolta:

 

„Lövésem sincs róla. Egyébként is csak a lúzerek dicsekszenek az IQ hányadosukkal.”

 

Valószínű persze, hogy az elegáns kitérő válasz ellenére, Hawking IQ hányadosa magasan átlag feletti, de az is biztos, hogy pusztán szellemi képességei kevesek lettek volna mindahhoz, amit életében elért.

Ebben nincs semmi újdonság, mondhatja bárki, elvégre mindannyian láttunk már elkallódó tehetségeket, mindannyiunknak voltak nagyon jó képességű, ámde lusta osztálytársai, akik messze lemaradtak a szerényebb képességű „stréberek” mögött. Az ausztrál Griffith Egyetem kutatói Arthur E. Poropat vezetésével azonban tudományos módon is szerették vilna kideríteni az intelligencia szerepét az egyetemi tanulmányi eredményekben.

A legtöbb hasonló témájú kutatással szemben azonban nem csak egyéni IQ és személyiség tesztekkel vetették össze a tanulók egyetemi teljesítmény mutatóit, hanem megkérték a hallgatókat, hogy jellemezzék diáktársaikat a legfőbb személyiségjegyek tekintetében. Azaz minden hallgató esetében felmérték az ún. öt faktoros modell személyiségfaktorait:

• az extroverziót (magabiztosság, dominancia, társaságkedvelés),

• a barátságosságot (szeretre méltóság, szolgálatkészség együttműködés),

 lelkiismeretességet (megfontoltság, felelősségteljesség, szorgalom),

• az érzelmességet (szorongás, izgulás, feszültség);

• és az élmények iránti nyitottság (kíváncsiság, új tapasztalatok és ismeretek megszerzése iránti nyitottság, intellektus).

A hétköznapi tapasztalatok könnyen beigazolódtak, amikor kiderült, hogy a hallgatók által önmagukról kitöltött személyiségtesztek hasonló erősséggel magyarázták a tanulmányi eredményeket, mint az IQ tesztek. Az azonban a kutatókat is meglepte, hogy a társak személyiségről alkotott véleménye ennél négyszer pontosabb indikátornak bizonyultak azt illetően, hogy kinek jobbak illetve rosszabbak a tanulmányi eredményei.

A vizsgált faktorok közül a lelkiismeretesség vot az, amely minden esetben magyarázó tényezőként igazolódott. A kreatív teljesítményt pedig leginkább a nyitottság faktor magyarázta. Ez utóbbi azért különösen érdekes, mert miközben az intelligencia mérésénél használt eredeti gondolkodás része a faktornak, alapvető attitűdbeli tényezők is fontos szerepet játszanak az eredményekben. Azaz nem elég az eredeti gondolkodás képessége, fontos, hogy az egyén kellő nyitottsággal rendelkezzen ahhoz, hogy újabb és újabb dolgok megismerésére legyen „éhes”.

Mindebből a kutatók arra következtettek, hogy az intelligencia, vagy tágabb értelemben véve a szellemi képességek túlértékelése helyett a pedagógusoknak sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a személyiség fejlesztésére (mely a szakemberek szerint sokkal jobban fejleszthető, mint az intelligencia), ezen belül is az intellektuális érdeklődés illetve a szorgalom, munkamorál terén. Másrészről a jó szellemi képességű diákok esetén is fontos az esetlegesen hátrányos személyiségjegyek fejlesztése, hogy képességeiknek megfelelő eredményeket érhessenek el.

Újjáéledő blogunkkal, környező világunk, a múlt és jelen megannyi érdekességének feltárásával igyekszünk a magunk módján mi is életben tartani látogatóink kíváncsiságát, fennköltebben szólva: intellektuális érdeklődését. 

A bejegyzés trackback címe:

https://curiocity.blog.hu/api/trackback/id/tr627061595

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Így készül a muszlim és a keresztény viccesen 2015.01.12. 12:16:15

Hogyan készül a keresztény?; 1.Távolítsd el agy agya 90%-át!  2.Töltsd az üregbe a bibliát! 3.Keverj még hozzá egy kis tudatlanságot és félelmet! 4.Ereszd ki a tömegbe, tv elé és iskolákba erkölcstan tanítani!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s 2015.01.12. 13:08:22

@maxval bircaman szerkesztő: "ha egy bizonyos típusú feladványt sosem látott még"

Az IQ lényege pont ez. Helyesen reagálni az ismeretlen helyzetekre. Nyilván a jó teszt nem kapcsolódik előzetes tudáshoz, és nem lehet (vagy csak nagyon nehezen) benne gyakorlottá válni. Ennek megfelelően kevés a jó teszt, mert nem könnyű ezen szempontok figyelembe vételével kialakítani.

s 2015.01.12. 13:11:58

@bölcsbagoly: "süketből világhirű zongorista nemde"

Ludwig van Beethoven

bigmax 2015.01.12. 13:15:12

@s: a süket beethovent nem ismeri ,mert nem gyurcsány kottájából játszik! :D

Morrancs 2015.01.12. 13:15:19

@s: Ő csak öreg korában süketült meg. Akkor már nem lépett fel.

Morrancs 2015.01.12. 13:16:42

@s: A jelenlegi iskolarendszerben nem a magas IQ-jú gyerekek érnek el jó eredményeket, hanem akik jól tudnak magolni.

s 2015.01.12. 13:20:18

@Morrancs: Sajnos igen. Ez az oktatás hibája.

Azonban én nem erre szerettem volna felhívni a figyelmet, hanem arra, hogy az IQ nem örökletes, amint azt a bejegyzés szerzője sugalmazza.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.12. 13:22:22

@lófüle elemér:

Egyszerűen nem tudod az intelligencia szó jelentését. Bár ezzel nem vagy egyedül.

s 2015.01.12. 13:25:38

@Morrancs: Élete utolsó 8 évében volt teljesen süket, az Örörmódát (9. szimfónia) már teljesen süketen írta.

bölcsbagoly 2015.01.12. 13:26:32

@s: az iskolai teljesitmény több faktorból áll össze: motiváció, szorgalom, idegi fáradékonyság, felfogóképesség, memorizálási hatékonyság, stb. Mindez adott született intelligencia és idegrendszeri mobilitás keretében.
Van ami ebből fejleszthető, kialakitható, van ami nem. A fáradékonyság, a gyenge felfogóképesség és memória, a lassúság nemigen. Ezek szellemi fogyatékosságok. A lassú gondolkodás inkább csak a hatása miatt az, hiszen az ilyen gyerekket helytelen butáknak is tartják, pedig csak lassan jutnak el oda, ahova mások sokkal hamarabb. De rendszerint nincs rá idő vagy türelem, hogy bevárják őket is és így lassan rájuk ég a billog s jómaguk is lehiszik azt hogy ők buták.
S van még egy ok a siker/sikertelenség mögött, amitől a pszichomókusok és a "modern " pedagógia úgy ózkodik mint az ördög a tömjénfüsttől:
Az ÉRZÉKSZERVI BEÁLLÍTOTTSÁG!
Ugyanis a környezetünket az érzékszerveink alapján ismerjük meg és tapasztalatokat is így szerzünk róla. De nem mindenkiben egyformán éles minden érzékszerv s nyilván minden inger esetében az van előnyben,a kinek a pont arra való érzékszerve a jobban működő! (hangingerekre a hallás érzékszerve, vizuális ingerekre a látásé, szagokra a szagló, nyomásra-tapintásra a bőrérzékelés, stb).
Nos, az osztályban a tanuló mit is kap és milyen úton: leggyakrabban: hang és vizuális ingereket (beszéd, képek). Mindkettőnél vannak akik előnyösebb helyzetben vannak a többieknél, mások meg hátrányban. Ott ahol az órán a beszéd uralkodik, az audiális típusok élvezik, a többiek meg unatkoznak, s forditva ahol valamit szemléltetnek. No de a manuális típussal mi lesz? No ők a rossza gyerekek/tanulók, mert szinte folyton unatkoznak, hiszen sem a "duma", sem a mutogatás nem köti le a figyelmüket. A kkor mi? pl. ha szét kel szedni, össze kell rakni valamit. nem véletlen hogy belőlük gyakran nagyon ügyes szakik lesznek ha megfelelő mesterséget találnak maguknak.
Persze, minden gyerekben van mindhárom típusból, de nem mindegy, hogy milyen arányban és hogy melyik a domináns, ugyanis teljesitmény tekintetében az fizet a legjobban. No ennek a megoldása igen nehéz a mostani iskolai viszonyok között, pedig igencsak meghálálná az eredményekkel.

bölcsbagoly 2015.01.12. 13:30:02

@s: mikor is süketült meg? Amúgy, hallottál az u.n. belső hallásról? A zeneszerzők többségének nincs is szüksége valamilyen zeneszerszámra, ahhoz hogy felidézzenk zeneszámokat vagy éppen létrehozzanak. De ehhez, életükben hangokat kellett halljanak !,

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.12. 13:32:25

@s: Ugye nem mondod ezt komolyan?

Egy időben sokat foglalkoztam unalmamban grafilogikai feladványokkal. Amikor belekeztem, egy-egy nehezebb feladbványhoz kellett 3-4 óra. Egy hónap múlva már csak 1-2 óra.

Azt akarod mondani, nőtt az intelligenciám ez alatt az 1 hónap alatt?

Szerintem csak a rutinom alakult ki.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.12. 13:34:35

@s:

Beethoven nem volt sosem világhírű zongorista.

Szelid sunmalac 2015.01.12. 13:35:45

@bölcsbagoly: Onnan bazdmeg, hogy te irtad, hogy nezted, ahogy felpakoljak oket. Onnan, te hazug dog! Keressem elo? Elmentettem szebb idokre.

s 2015.01.12. 13:41:47

@bölcsbagoly: Az oktatásnak nem csak annyi a szerepe, hogy elkönyvelje, kiben milyen képesség lakozik, hanem az is a szerepe, hogy a kevéssé működőeket fejlessze. A legtöbb általad is említett képesség ugyanis fejleszthető célirányos feladatokkal.

bölcsbagoly 2015.01.12. 13:42:58

@Szelid sunmalac: látni láttam, és többeket bujtattunk is, te idióta! Érted biztosan nem kockáztattuk volna az életünket! Neked meg a hozzád hasonlóknak kár volt megszületni is. pofátlan mocsok társaság vagytok.

s 2015.01.12. 13:44:45

@bölcsbagoly: "mikor is süketült meg?" - Teljesen 1819-ben.

"Amúgy, hallottál az u.n. belső hallásról?" Igen. Egy belső hang suttogja néha. :-)

bölcsbagoly 2015.01.12. 13:45:56

@s: persze, ha van mit fejleszteni, s ha az illető közreműködik is. De nem mindegy a befektetett energia/eredményesség hatásfoka sem. A probléma pont ezekkel van.

bölcsbagoly 2015.01.12. 13:48:04

@s: bocsi, de a te belső hangod már pszichiátriai téma, én a valós belső hallásról beszélek, amikor például egy dallam az eszedbe jut, anélkül hogy valójában is hallanád.

Szelid sunmalac 2015.01.12. 13:49:40

@bölcsbagoly: Lofaszt bujtattal te ven komcsi. De terjunk csak vissza az elozo problemadra. Akkor most hany eves is vagy? Eltel akkor, vagy sem? Ha te bujtattal zsidokat (mint kemeny jobbos), akkor 43-44-ben joesetben is min. 10-15 evesnek kellett lenned, de inkabb tobbnek, kulonben teged kellett vonla bujtatni. Tehat kb. 85 eves lehetsz, ugye?

s 2015.01.12. 13:54:12

@maxval bircaman szerkesztő: Az emberek többsége nem tölt hosszú időt IQ tesztek feladatainak megoldásával - hacsak nem ez a foglalkozása. Ezért a tesztekben szereplő feladatok jó közelítéssel megfelelnek annak a kívánalomnak, hogy a mérni szándékozott személy nem találkozott vele túl gyakran, tehát nem szerzett rutint benne. Te nyilván kivétel vagy, erősen gyúrsz az ilyesmire, majd ha kapsz egy eltérő feladatot, akkor szembejön a kínai nagy fal. A többség nem így megy ennek neki, hanem megoldja lendületből. Ahogy az élet is feldobja a feladatokat. Van egy csomó rutin feladat ott is, - elmenni a bankba, pörölni a szolgáltatóval, stb . . . - de néha jön pár olyan is, ahol elválik a szar a lapáttól - ha szabad egy kicsit sarkosabban fogalmaznom. Arra hiába készültél. Ott az fog számítani, hogy mit találsz ki azonnal. Elvileg ezt kellene mérnie az IQ tesztnek. A váratlan és bizonytalan helyzetben adott megfelelő és gyors választ. Ugyanis ez az IQ.

s 2015.01.12. 13:55:35

@maxval bircaman szerkesztő: Te viszont világhírű birka vagy. Nem lehetünk telhetetlenek, kénytelenek leszünk ezzel beérni.

s 2015.01.12. 13:59:33

@bölcsbagoly: Nem fogjuk megbeszélni a jó tanár ismérveit. Legyen elég annyi, hogy ma sajnos kevés van belőlük, és még talán annyi, hogy a jó tanár többet hoz ki a diákjából, mint amit bárki is gondolt volna, hogy benne lehet.

s 2015.01.12. 14:00:58

@bölcsbagoly: Oké, főnök, de a smilet csak észrevetted. Ott volt, meg is néztem még egyszer.

randomuser1 2015.01.12. 14:02:36

@maxval bircaman szerkesztő: tul.képp vagyunk vele úgy hétmilliárdnyian...
de ha te tudod az igazi és abszolút definíciót, elő vele!

bölcsbagoly 2015.01.12. 14:03:38

@s: nem is azt mondtam, hogy te lennél a pszichiátriai téma, hanem a belső hang szokott az lenni!-:) Sok páciens ezzel fordul hozzájuk, s sok gyilkos is erre hivatkozik, nemde?

bigmax 2015.01.12. 14:06:05

Felesleges az IQ-ba kapaszkodni ,mert nincs akkora jelentősége mint az intuíciónak.A valódi zsenik fokmérője az intuíció !Egy átlagos képességű orvos,mérnök,tanár,stb lehet igazán jó ,sikeres a szakmájában úgyis ha sose tudott igazán kiemelkedőt alkotni.
Az emberek többsége a tapasztalataiból szerzett rutinból él és az ugye már nem a neocortex dolga hanem az egyéb agyi régióké.Mivel nem tanítják meg helyesen tanulni és gondolkodni az utódokat ezért kénytelenek úgy élni (vagy úgy se)mint az alkotóik.A szülők és a közösség felelőtlensége miatt a gyerekek a megszerezhető intelligánciájukat képtelenek be és felépíteni magukba.

bölcsbagoly 2015.01.12. 14:10:46

@s: persze, de a tanárok beállitottsága sem egyforma érzékszerv tekintetében! A biológia és földrajz, amelyeket évekig tanitottam egyaránt magyarázós és szemléletős tantárgyak s nem is különösen veszik igénybe a tanulók képességeit, de mégis minden osztályban voltak olyanok akik többé-kevésbé látványosan unatkoztak. Évek múlva megtudtam, hogy jórészükből ügyes iparos ember lett. pedig volt köztük bőven bukó és osztályismétlő is. Nem rájuk volt szabva az iskola. S ma sincs.

bölcsbagoly 2015.01.12. 14:13:52

@bigmax: az intuició nem elég, ha nem követi a kreativitás. Nem elég rájönni, hogy a kavics az valójában drágakő, meg is kell csiszolni és kihozni belőle a benne rejlő értéket! /szépséget.

lófüle elemér 2015.01.12. 14:17:59

@maxval bircaman szerkesztő:

Ja. Biztosan. Magyarázd már el, ó a zsenik zsenije, aki 6000000 ezer magyarral ellentétben kelet felé disszidált. Mesélj, ó hülyék hülyéje, mi az intelligencia szerinted, aki 6000000 magyarral ment szemben az autópályán, és a másik irányban kötött ki.
Nem kéne az IQ-val dicsekedned, láthatóan nem tudtad alkalmazni.

randomuser1 2015.01.12. 14:24:02

@bölcsbagoly: az iskola a középszerűre van szabva ezért van az, h az átlag alatti frusztrált és nem érti, az átlag feletti meg látványosan unja, az átlagnak pont komfotros lenne, de az meg csak egy statisztikai kategória, nem igazi gyerek :)

bigmax 2015.01.12. 14:26:47

@bölcsbagoly: akiben kialakul az intuíció az már eleve rendelkezik valamilyen szintű kreativitással is hisz kreatívnak lenni nem akkora nagy ördöngősség.A kreatívitást lehet úgy tekinteni mint az intuíció egyik szükséges tényezőjét.Ritka azaz intuitív ember aki egyben nem lenne kreatív is.Amúgy ha már az intuíció megvan ,onnantól már csak tisztességes szakipari munka a felfedezés vagy feltalálás.(A véleményem csak a fizikára és a matematikára vonatkozik.)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.12. 14:32:17

@lófüle elemér:

A kitántorgók 90 %-a több pénzt akar, ezért ment el.

Ezek érthető módon a szerényen gazdag Mo-ról valamely nagyon gazdag országba mentek.

Én meg a 10 %-hoz tartozom, akiknél nem a pénz volt az ok.

bigmax 2015.01.12. 14:35:13

@maxval bircaman szerkesztő: kicsi része ment ki a több pénz miatt!A többség nem akart éhen dögleni azért ment ki!
Te meg tudjuk ,miért keletnek húztál el :cselből ,hogy a zsarukat megvezesd! :D

Mr. Közbiztonság Szilárd 2015.01.12. 14:46:15

@maxval bircaman szerkesztő:
Hát a te esetedben ezt is el tudom képzelni.
Azt az egyet nem, hogy az észbeli képességeidhez bármi köze lenne.
Te már egy 80-as IQ-júhoz mérve is túl hülye vagy.

De hogy a 165 a testmagasságod vagy a súlyod SI-mérékegységekben, az könnyen elképzelhető.

bölcsbagoly 2015.01.12. 14:52:25

@Emmanuel Goldstein: na ja, de ezért pont a tanárok feladata lenne, hogy differenciáltan foglalkozzanak egy-egy osztály tanulóival. csak piszok nehéz feladat és nem lehet csinálni max. 3-4 órán át naponta. Megfelelő felkészülés után.
Másik út a szegregálás, de ez ma pejorativ fogalom, sajna. Pedig az általam emlitett módszernél, pl. egy nagy iskolában ahol több párhuzamos osztályra való tanuló van, meg lehetne vizsgálni, hogy a tanulók milyen úton képesek legjobban felfogni a tananyagot és így képezni belőlük közösségeket s persze, a megfelelő hullámhosszon (módon) tanító tanárokat osztani be hozzájuk. Szerintem hasznosabb lenne, mint a ma szokásos tantárgyak alapján szétválasztó rendszer.

bölcsbagoly 2015.01.12. 14:55:18

@bigmax: az intuició=megsejtés, a kreativitás= létrehozás. Egy érem két oldala, egyik sem megy a másik nélkül. Vagyis, be kell ugorjon a szikra, amit fel kell tudni használni.

bigmax 2015.01.12. 15:04:57

@bölcsbagoly: a kreatívitás nem fizikai létrehozás hanem egy terv a megvalósításhoz.A fizikai megvalósítás az már egy másik terület.A kreatívitás szellemi tevékenység,ezért "része" az intuíciónak .Az intuíció több mint sejtés!A sejtésről nem tudja biztosan az ember ,hogy igaz-e csak úgy érzi és többnyire jól érzi ,hogy igaz.Az intuitív "megvilágosodás" estén biztosan tudja ,hogy igaz a sejtése és mindig bebizonyosodik ,hogy igaza volt.

nland 2015.01.12. 15:14:52

@bigmax: sry, de ez netto marhaság. MINDEN az IQ-ra épül, ugyanis a problémamegoldás során az ember korábbi, tanult, látott mintákat alkalmaz (gyakorlatilag minél gyorsabban annál magasabb az IQ értéke), az 'intuíció, sejtés' nem más mint egy új (nem látott és tanult) minta felismerése, a 'kreativitás' pedig egy probléma megoldásakor egy ÚJ mintájának a létrehozása...

ilyen szempontból MINDHÁROM az IQ-n alapszik...

magas IQ = magas kreativitás -> magas intuíciós készség (a gyors döntési képesség már csak ráadás ;)

bölcsbagoly 2015.01.12. 15:21:02

@bigmax: bocsi én nem fizikus/matematikus vagyok, hanem biológus!
Ha egy új fajt írok le, akkor a menet a következő:
- találok egy élőlényt/fossziliát;
- megsejtem, hogy ilyent nem ismer a tudomány;
- ellenőrzöm a sejtést;
- leírom (diagnózissal), dokumentálom (méretek, adatok, képanyag, stb) és elnevezem, közhírré teszem (publikálom).
Ebből az intuició, hogy rájöttem, hogy új valami, a többi meg a kreativitásom (bebizonyitom, hogy tényleg új).
Számos kiváló szakemberrel találkoztam már akik vagy az egyik, vagy a másik fázisra képtelenek voltak. Ha megsejtették, hogy újjal állnak szembe, nem merték leírni, vagy kiválóan le tudták írni, ha kiderült hogy az a valami új. De maguktól nem merték azt állitani.
Aki kreatív az képes végigvinni, aki csak produktív az meg nem.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2015.01.12. 15:44:02

@nland: Nem épül minden az intelligenciára, és annak egyik mérőszámára, az IQ-ra. Az IQ megállapítására szolgáló módszerek egy része sima bohóckodás, magazin-szintű okoskodás. Klasszikus Füles-rejtvényekkel nem lehet az általános intelligenciát megmérni. Aki ismeri az egyik minősített és kalibrált "orvosi" tesztet, a MAWI-t, az tudja, hogy az abban levő feladatok nagyon sokfélék, és egyáltalán nem nehezek. Nem fejtörők, csak próbák. Aminek a megoldása közben a pszichológus éles szemmel figyeli a páciens viselkedését is, és végül nem egy számot ír le a beszámolójába, hanem egy komplexebb jellemzést, amelynek részét képezi az IQ és a VQ is.

Ez az IQ-zás olyan szintig süllyedt, hogy olvastam már olyat is, hogy valaki nagyon IQ. Pompás.

Az intelligencia, az iskolázottság, a tanultság, a műveltség, az okosság, a tájékozottság, a leleményesség és az ún. éles ész nem azonosak, és közel sem egyformák. A fejlett intelligencia sokszor nem kapja meg azt a csiszolást, amitől fejlett elmévé formálódhatna. Fölösleges az átlagos európai életmódban élő emberek intelligenciáját és annak mérését a sivatagi bennszülöttekkel összehasonlítani, de a példa annyit megmutat, hogy a veleszületett intelligencia sokféle módon kaphat kifutási teret egészen a zsenialitásig. Nem is az európai kultúra jelenlegi formája az, amit objektív csúcsnak kell tekintenünk, és aki ezt nem hozza, az primitív. Ezt a primitívséget a régvolt misszionáriusok korában kell felejtenünk. Ráadásul az ember viselkedésének fontos része a közösségbe való beilleszkedés képessége, ami szintén tanult képesség, és ha a magas intelligencia szűk területen hasznosítva például extrém fokú matematikai készségeket eredményeznek, ugyanakkor az illető zavarba jön, ha csak köszönni kell valakinek, akkor nehéz eldönteni, hogy az illető emberként hogyan is teljesít.

Közeli ismerős kamaszgyerek kiskorában magas intelligenciát és a korához képest széles műveltséget, kitűnő tanulmányi eredményeket mutatott. Kamaszkorában érzelmi sérülések és családi problémák miatt az intelligenciája megmaradt, a műveltsége érdekes irányokban kiemelkedően gazdagodott, viszont a tanulmányi eredményei és a teljesítőképessége rohamosan leromlott. Felmérések alapján diszkalkuliásnak is minősítették. A MAWI teszt egyik felén alig érhet el pontot, a nagyobbik felén pedig maximálisat. Na, akkor most mit árul el róla egy szám?

Amit most nem tanul meg, azt tíz év múlva már nem fogja pótolni, ezért az iskolázottsága nagyon felemás marad, és aki beszélget vele, nem fogja tudni eldönteni, hogy műveletlen-e vagy nem. Ez nem lehet néhány számmal kifejezni.

bölcsbagoly 2015.01.12. 15:47:54

@nland: már többször leírtuk, hogy ez nem igaz! Olvasd végig a topicot. Mit ér az intelligencia (nem azonos az IQ-val,,mert az csak egy bizonyos teszttípus megoldásában elért eredményedet tükrözi) számos összetevő közös nevezője! Bármelyik is hiányzik, vagy gyengén fejlett, az jócskán csökkenti az értékét.

randomuser1 2015.01.12. 15:51:36

@Androsz: te itt ne okosíccsá, mert mi voltunk itt előbb, és az itteni többség simán OQOSABB a lakosság felénél de még én is IQ-sabb vok az emberek harmadánál, okés?
na, azért!

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.12. 15:59:21

@bigmax:

Mo-on senki sem éhezik, szóval ezt a kamuérvet felejtsd el.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.12. 16:00:15

@Mr. Közbiztonság Szilárd:

Az IQ-t nem úgy kell kiszámolni, hogy a súlyodat átszámolod fontra???

Morrancs 2015.01.12. 16:14:16

Az intelligencia nem az egyetlen dolog, ami számít az iskolai előmenetelnél, sőt, egyes iskolarendszerekben (mint például a magyar) szinte egyáltalán nem lényeges. Ha megvan a minimális IQ-d, amivel bekerülsz az első osztályba, akkor általában elvégzed, és a kiemelkedően magas IQ nem előny, sőt, gyakran hátrány. Először is az okos gyerek unja az órát, amíg a többi szerencsétlennek a tanár elmagyarázza az anyagot, amit ő az első öt percben már megértett. Később, felsőben már rájön, hogy a tanár sem ismeri az adott tudományterületet, ha kicsit utánanéz dolgoknak, akkor messze túlszárnyalja. Ebből, az unatkozásból, meg a túlszárnyalásból jönnek a szakmai jegybe rakott magatartás egyesek, amikor "Zoli nem figyelt az órán, egyes", "Kati szemtelen volt velem, egyes". Innentől hiába írja meg Zoli és Kati az osztályban a legjobban a témazárót, akkor sem lesz jeles a tárgyból.
Aki ezeken nem vérzik el az általános iskolában, és bekerül egy szakmai középiskolába, az már ott valamivel jobb helyzetben van. Aki gimnáziumba megy, az tovább szenved még négy évet.
Aztán az felsőoktatásban már nagyobb eséllyel lehet olyan tanárokat kifogni, akik az észt részesítik előnyben, mivel már nekik is van.

A helyzet az az IQ-val, hogy akinek alacsony, annak egyszerűen nem fogod tudni elmagyarázni, vagy leírni, hogy milyen pluszokat ad a magas IQ. Egyszerűen azt sem fogja fel. Néha azt mondják, hogy a vaknak nehéz elmagyarázni a színeket. De ő legalább elhiszi, hogy van, és nem mondja rá azt, hogy hülyeség, mert az emberi világ színekre is épül, mivel a többség lát. Viszont mivel a többség IQ-ja nem magas, így a világ nem épülhet magas IQ-ra. Mi lenne, ha mondjuk csak akkor vehetnél meg valamit a boltban, ha adott időre megfejtenél mondjuk 10 olyan MENSA feladatot is a fizetés mellé? Attól tartok az emberiség nagy része éhen halna rövid időn belül.
Aki viszont magas IQ-val él, az élvezi ennek minden előnyét és hátrányát, és pontosan tudja, mit okoz a megléte vagy a hiánya. Nekik nem lehet bemesélni azt, hogy az IQ nem számít.

Morrancs 2015.01.12. 16:15:20

@maxval bircaman szerkesztő:
"Mo-on senki sem éhezik, szóval ezt a kamuérvet felejtsd el."
Ezt ugye csak ironikusan írtad? :D

bigmax 2015.01.12. 16:26:41

@maxval bircaman szerkesztő: húha ez már a fizetett trollkodásod!Ha lenne valamennyi intelligenciád akkor ilyet nem mernél kijelenteni több okból se.....na de ugye az neked nincs így pénzért bármire képes vagy.

randomuser1 2015.01.12. 16:32:38

@Morrancs: bár az IQ nem számít, kezdve azzal, h kultúra és skálafüggő és csak áttételesen korrelál bizonyos készségekkel és képességekkel, a teszt öszseállítóinak kedve szerinti arányban, de ha megnyugtat, elismerem, a menza tagsági díjad nem volt pénzkidobás, mert hasonlóan tanult, okos, sikeres és kedves emberek társaságát élvezheted péntekenként és nem kell a vebkettő osztanod az áltudományos hülyeséget :)

lófüle elemér 2015.01.12. 16:50:22

@Morrancs:

Ez a szerencsétlen a 156-os IQ-val ezt sajnos elhiszi. Most olvasod először a firkálmányait? Nála elvakultabb, butább orbánista nem nagyon van a neten.

bigmax 2015.01.12. 16:54:15

@maxval bircaman szerkesztő: neked tényleg 150 az IQ csak negatívban!Szánalmas vagy ezzel a nyomorúságoddal.

bölcsbagoly 2015.01.12. 16:54:26

@Morrancs: no nem éppen! Látogattál te már órát összevont osztályban? Ott biza több osztály tanulói egymás mellett tanulnak, és sorra foglalkozik velük a tanitó/tanár. Addig a többiek feladatokat végeznek, vagy figyelnek. A végzettek nem hogy gyengébbek de gyakran még jobban is felkészültek mint a külön osztályban járók.
Ami a "zseni" tanitványokat illeti, a francot tudnak ő többet, csak hát a tanár kb. a tizedét sem tanítja annak amit ténylegesen kell tudnia.
(ugyanis az átlag tudását kell alapnak vegye s nem az unatkozó "zseniét"!). Ez még az egyetemi oktatókra is érvényes, legfeljebb az arány változik.
Amúgy, azt hogy magyarázod, hogy pont az intelligensebbek tartott rétegben e legtöbb a depressziós és, frusztrált, mig a "bunkó parasztok" boldogok és vidámak, mint a leiki szegények?
No ez pont a saját képességeik túlértékeléséből, a vágyak és eredmények eltéréséből következik be. Jóval kevesebb köztük az elégedett ember, mint a többi kategóriában.

bölcsbagoly 2015.01.12. 16:57:26

@Morrancs: áh dehogy, szerintem a fogyókurásokon kivül a többi 9 mllió mind éhezik egész éjel és reggel éhesen ébred. majd utána eszik, ahogy az állitólagos éhezők is. Pár egyedül élő, beteg, idős emberen kivül senki sem éhezik igazából, aki igen, az azért mert a pénzét italra, cigire, drogra költötte.

empoftla 2015.01.12. 16:57:26

@maxval bircaman szerkesztő: "Mo-on senki sem éhezik"
Igen! Ezt a ballib média terjeszti csak (természetesen amerikai pénzből), pl.:
hvg.hu/gazdasag/20140602_A_magyar_csaladok_fele_ehezik
Ez a felmérés persze hamis, direkt torzító és a magyarországi többség (téged és engem is beleértve) ezt jól tudja. Kéne egy orosz (azaz független) pénzből készült felmérés is (de persze ezt a CIA megpróbálná megakadályozni).

bigmax 2015.01.12. 17:02:08

@bölcsbagoly: ha tájékozatlan vagy egy témában akkor inkább kussolj.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.01.12. 17:05:36

@empoftla:

Ezen az alapon én is éhezem, mert nem jutok rendszeresen kaviárhoz és libamájhoz.

Mo-n a mélyszegények aránya 15 %, de még ők se éheznek.

bigmax 2015.01.12. 17:10:07

@bölcsbagoly: nem világos?Most utoljára felvilágosítlak:
engem mint magyart érzékenyen érint ,hogy a közösségemben vannak olyan magyarok akik nélkülöznek.Az aki ezt a sajnálatos tényt elhazudja vagy kétségbe vonja az egy alávaló szemét ember.Magyarnak semmiképpen nem nevezném.

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:13:33

@maxval bircaman szerkesztő: nem vetted észre, hogy naponta halnak meg tömegével a folyamatosan éhezők. Ugyanis a tudomány ma állása szerint az éhséget kb. 30 napig bírja az átlag halandó. mivel ez a 4 millió ember már 2010 óta éhezik, tiszta csoda, hogy élnek! Bezzeg 2010 előtt gurultak, olyan kövérek voltak, s reggeltől estig húst ettek hússal.

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:17:25

@bigmax: persze, csak előbb mondj egy olyan országot, ahol senki sem nélkülözik. de az sem mindegy, hogy miben nélkülözik. ha tényleg annyi éhező lenne, amennyit van pofátok összehazudni, akkor 9 millióan sem lennénk, annyian haltak volna már éhen. Még az ATV-n sem mutogatják az éhhalálban elpusztultak tömegeit.

bigmax 2015.01.12. 17:18:28

@bölcsbagoly: nyomorult senkiházi bunkó vagy!Nem mentesít ez alól sem a korod se a szakmád.Csak az okádék emberek figurázzák ki a szegényeket.Húzd le magad a wc-n!

bigmax 2015.01.12. 17:22:55

@bölcsbagoly: nekünk az fáj ha a magyar éhezik ,mert mi magyarok vagyunk!Ha te ennyire világpolgár vagy akkor menj innen és old meg a világ más országaiban az éhezők gondjait.Ja hogy te azokra is magasról szarsz.
Téged ki kellene rugdosni ebből az országból ha ennyire gátlástalanul utálod a nélkülöző magyarokat.

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:26:22

@bigmax: kit ajánljak neked, Kövért vagy Kunczefit?
nem a szegénységet figurázom ki - él megéltem, s túléltem - hanem azt szellemi és fizikai igénytelenséget amit konzerválni szeretnétek a védenceitek körében. ugyanis ha nincs "szegény" akkor a pártfogásukra alakult ál- alapitványok miből élnének meg pazarul? hogy fejnék a magyar államot vag a NA-ot?.

Morrancs 2015.01.12. 17:41:03

@bölcsbagoly: Aki okos, az éppen azért depressziós, mert látja, hogy hová tartunk, azaz az idióta többség merre tolja a szekeret.

Morrancs 2015.01.12. 17:42:23

@bölcsbagoly: 30 napig azt bírja, ha egyáltalán nem eszik. Az éhezés nem ott kezdődik, amikor semmit nem tudsz enni, hanem amikor nem tudod a napi kalóriaszükségletedet előteremteni, csak kevesebbet.

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:43:24

@bölcsbagoly: @Morrancs: ugyan, az okos nem jós! Azidióta többség meg arra tolja a szekeret , amerre az okosok irányítják. Minek ebbe is politikát keverni?

Morrancs 2015.01.12. 17:43:27

Na, ami itt most elkezdett folyni belőletek, attól viszont már undorodom. Ezt a maszlagot másnak nyomjátok, erre nem vagyok kíváncsi. Szégyellnétek magatokat ezért a demagóg szövegért...

bigmax 2015.01.12. 17:43:32

@bölcsbagoly: te azt se érted ami te magad írsz?Kifiguráztad a szegényeket!Nem érdekel ,hogy te mit éltél meg ,az a múlt!Most vannak szegény magyarok akiknek a magyarok segítenek ahogy tudnak.A te fajtád nem ,mert te lenézed őket.A te fajtád szerint az a sikeres aki minél többet tud lopni az adófizetőktől .Ne gyere itt oldalakkal hisz akinek egy csepp esze van tudja ,hogy közösen lopták és lopják szét amit csak lehet.Nekünk nincsenek védenceink csak magyarok vannak akiknek szükségük van a közösségünk segítségére.
Az egyéni adakozás a lényeg és nem az alapítványok.
Az ,hogy kik ,mit és hogyan lopnak ma Mo-on az egy más téma.

bigmax 2015.01.12. 17:45:56

@Morrancs: tudod az a szomorú ,hogy ezek iskolázott ,"értelmiségiek" de még sincs bennük empátia a nélkülöző magyarokkal szemben. :(

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:46:10

@Morrancs: na ja, csak hát az alultápláltság egy fokon eléri és túllépi a kritikus határt. Hol látsz idehaza olyan mozgó csontvázakat mint pl. Szomáliában, Etiópiában, Szudánban, stb.?

bigmax 2015.01.12. 17:46:54

@bölcsbagoly: okosok irányítják?Egy példát a cigány kormányából aki okos?

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:47:50

@bigmax: adakozz, ki a fene akadályoz meg benne? Én nem teszem, s ha igen közvetlenül, benneteket kikerülve. Heréket nem hizlalok.

bigmax 2015.01.12. 17:47:53

@bölcsbagoly: te szerencsétlen ez itt Európa!Minek jössz itt az afrikai éhezőkkel?

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:49:00

@bigmax: ne cigánykodj, még ha azzá is váltál.

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:51:34

@bigmax: az európaiak és afrikaiak kb. hasonló testtel rendelkeznek és az alultápláltság hasonlóan jelentkezik náluk is. Az ingyen kaja osztáskor a sorban állók jórésze túlsúlyos a sok éhezés következtében. Alig birják elvinni a kapott csomagokat az autójukig...

bigmax 2015.01.12. 17:54:20

@bölcsbagoly: Tudom ,hogy te nem adakozol ,te a lehető legtöbbet elveszed a közösségtől.Az adófizetőkön élősködsz évtizedek óta és te dumálsz itt hereségről ?! LOL

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:55:10

@bigmax: mitől van az, hogy az óvodai/iskolai menzákon az éhező gyerekek rendszerint otthagyják a kapott kaja felét/harmadát? ne gyere a minőségével, mert annak aki tényleg éhezik ez nem oszt/nem szoroz.

bigmax 2015.01.12. 17:57:04

@bölcsbagoly: ott álltál velük a sorban ?Kinézem belőled ,hogy a potya kajáért képes vagy bármire!

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:57:15

@bigmax: ismerjük talán egymást? honnan szedsz ilyen marhaságokat?
A topic témájában még normális voltál, mitől jött rád ez a roham?

bölcsbagoly 2015.01.12. 17:59:02

@bigmax: miért, arra járni se szabad már s közben be kellene csuknom a szemem?

bigmax 2015.01.12. 18:01:04

@bölcsbagoly: Összetéveszted az uri kölyköket a nélkülöző gyerekekkel!A te uri kölyköd biztos nem eszi meg a menzás kaját .Több tanító és tanár is mesélte ,hogy mennyire éhesen mennek iskolába a gyerekek.Nem a ballibsi tolvajok mesélték hanem azok akik az iskolában együtt vannak a gyerekekkel!

empoftla 2015.01.12. 18:06:32

@maxval bircaman szerkesztő: Ezt mondom! Ez a felmérés direkt félreértelmezhető (úgy lett megrendelve), ami mögé fel lehet(ne) sorakoztatni a ballib-os tüntetőket (bár eddig nem túl sikeresen). Mert a többség tudja, igazából ezek az emberek csak fogyókúráznak.

Curiocity 2015.01.12. 18:11:59

Ha lehetne kérnem a tudós uraktól, maradjunk az eredeti témánál, a politikai töltető hsz-eket hagyjuk meg más blogoknak :)
Köszönöm az együttműködést (és természetesen az eddig hsz-eket)!

bigmax 2015.01.12. 18:13:15

@bölcsbagoly: mint írtam engem érzékenyen érint ha magyarok nélkülöznek.Számomra érthetetlen az ha egy emberben ,mint benned nincs egy szemernyi empátia sem .Az én felfogásom szerint egy ember empátia nélkül nem ember.Neked tudnod kellene ,hogy a fajunk fejlődésében mennyire fontos tényező volt a közösségi életforma.Ehhez viszont kialakulásunk óta hozzátartozik az empátia .Ha belőled hiányzik az empátia a nélkülöző magyarokkal szemben akkor te nem tartozol ehhez a közösséghez.

bölcsbagoly 2015.01.12. 18:16:27

@bigmax: az empátia vásáron már elfogyott az árú mire odaértem,, ti már mind felvásároltátok . sorry...

bölcsbagoly 2015.01.12. 18:17:10

@Curiocity: azt szeretném én is, de az olvtárs folyvást éhezni akar...

Curiocity 2015.01.12. 18:52:37

Tehát akkor ott tartottunk, hogy "bár az IQ nem számít, kezdve azzal, h kultúra és skálafüggő és csak áttételesen korrelál bizonyos készségekkel és képességekkel, a teszt öszseállítóinak kedve szerinti arányban, de ha megnyugtat, elismerem, a menza tagsági díjad nem volt pénzkidobás, mert hasonlóan tanult, okos, sikeres és kedves emberek társaságát élvezheted péntekenként és nem kell a vebkettő osztanod az áltudományos hülyeséget :)" Ha jól emlékszem itt tartottunk IQ témában:)

randomuser1 2015.01.12. 19:40:06

amúgy, ha már aktuálpolitika, úgy tudom, a hazai IQ értéke jelentően alulmarad a nyugateurópai és amerikai IQ sikerességi faktorához képest, ezért van az, hogy idehaza okos, intelligens, IQ-val bőven felvértezett, egyetemet végzett emberek angliába meg németbe mennek feketemosogatni és óperkedni ....

bölcsbagoly 2015.01.12. 19:51:01

@Emmanuel Goldstein: no azok nem, csak a büfészakosok, dehát ők pont a helyükre igyekeznek!-:) A valóban jól képzettek rendszerint doktorálnak vagy posztdoktori ösztöndijaik lehetőségét használják ki odakint (5 éven belül a doktori megszerzése után lehet ilyenekre pályázni). Aztán vagy hazajönnek, vagy továbbállnak. A rezidensek meg elsősorban már szakorvosként próbálnának szerencsét.

bölcsbagoly 2015.01.12. 20:00:21

@Curiocity: bocsi, földhözragadt természettudósként, nekem ez magas!-:))

randomuser1 2015.01.12. 20:21:55

@bölcsbagoly: erre sajnos nemtok reflektálni, mert klasszik büféegyetemen végeztem :)

randomuser1 2015.01.12. 20:28:45

@bölcsbagoly: igazán nincs miért, a mosogatás igen jellemépítő tevékenység és az IQ-t is javíccsa, föleg multinacionalista környezetben!
süti beállítások módosítása