Mi a közös a hajóskapitányban és a csillaghajó felrobbanásában?
2014. június 11. írta: Curiocity

Mi a közös a hajóskapitányban és a csillaghajó felrobbanásában?

Hollywoodi filmeseknek köszönhetően sokszor párhuzamos univerzumba repítjük magunkat, ahol a látvány kedvéért felülíródnak a fizika törvényei, a dramaturgia pedig játszi egyszerűséggel szabadul meg az ésszerűség, a történelmi tények és a valóság fojtogató béklyóitól.

explosion.jpg

Távol álljon tőlünk, hogy illúziórombolók legyünk, elvégre mi is epekedve várjuk a Csillagok Háborúja hetedik epizódját és imádjuk nézni, amikor John McClane fél kézzel megsemmisít egy F35-ös vadászgépet. Ám annak érdekében, nehogy éles helyzetben bárkit is veszélybe sodorjon a valósággal való keserű szembesülés, összegyűjtöttük kedvenc hollywoodi tévképzeteinket.

A fehér por legendája

Unalomig ismert jelenet, amikor a nyomozók a bűntény helyszínén meglátnak egy zacskó fehér port az asztalon, valamelyikük nyomban feltépi, beledugja a mutatóujját és megnyalja, mint öreg kecske a sót, majd szakértő módjára megállapítja, hogy kiváló minőségű, heroin vagy kokain. Két lábon járó biodrogtesztereink azonban csak a hollywoodi filmesek agyában működnek így.

Egyrészt ki az az őrült, aki gondolkodás nélkül belekóstol egy ismeretlen fehér porba, elvégre méreg is lehet? De ha nem is méreg, "csak" kábítószer, melyik rendőr kockáztatná, hogy drogfogyasztáson kapják. Nem beszélve arról, hogy melyik bíróság fogadja el bizonyítékként a talált kábítószert, ha a zacskón az egyetlen azonosítható ujjlenyomat a nyomozótól származik? Persze az is igaz, ki nézné végig a filmeken, ha a nyomozók nekilátnának kis zacskókba tölteni a port, majd különböző ampullák tartalmát csepegtetnék rájuk és arra várnak, miként színeződik el a por. Mert a valóságban ez pont így történik.

A körberajzolt hulla

Ha már krimiknél tartunk, gyilkossági helyszínelések elmaradhatatlan kelléke, legalábbis a filmeken, a tetthelyről már eltávolított holtest krétával rajzolt körvonala.

Ugyan mi szükség van erre, ha már amúgyis lefotózták? Nem beszélve arról, mit tesz a nyomokkal a kréta, no meg a körberajzoló ember. Persze az is érthető, hogy a lightosabb krimiket kedvelőknek sokkalta vonzóbb látvány a körberajzolt hulla holmi vérbe fagyott tetemeknél.

Ami még Van Dammnak sem sikerülne

A Mátrix óta előszeretettel használt jelenet, amikor a főhős a magasba emelkedik és egy jól irányzott karaterúgással átrepíti az ellenséget a másik szobába, majd visszahuppan a földre és elégedett mosollyal az arcán nézi, amint az végighasal a kidőlt fal törmelékei között.

A hatás-ellenhatás törvénye értelmében azonban hősünknek közel ugyanekkora sebességgel kellene a másik irányba repülnie, ott is kidöntve a falat és végighasalni a törmeléken. Igaz, elég hülyén festett volna Neo, amint hátát a falnak támasztva rugdalja le a Mátrix ügynökeit.

A szakadék nem akadály

Autóval száguldó szuperhősöknek nem jelent akadályt a szakadék vagy a beomlott híd. Elég tövig nyomniuk a gázpedált és az autó már át is repül a másik oldalra. 1989-ben a San Francisco-i földrengésnél éppen ez a filmek által gerjesztett tévhit okozta egy sofőr vesztét, amikor a beomlott hídon készült „átrepülni” autójával.

Vészhelyzetekre jegyezzük meg: bármilyen sebeséggel is száguldunk bele a szakadékba, az autó a szakadék peremétől az eldobott kő röppályáját leírva folyamatosan zuhanni fog.

Fikciónak fikció, no de tudományos is?

A fizikai törvények megcsúfolásának magasiskoláját a science-fiction filmek jelentik. A világűrben nincs levegő és nincs közegellenállás, ettől függetlenül a világűrben hadakozó űrhajók látványos lángcsóvák és fülsiketítő robbanások (kivált, ha valamelyik multiplexben nézzük) kíséretében robbannak fel.

Valójában a robbanás szinte láthatatlan és néma, ám sokkalta veszélyesebb, mintha egy autó robbanna fel a parkolóban. A robbanás után ugyanis a szilánkok a szélrózsa minden (értsd: minden!) irányába száguldani kezdenek, ám gravitáció és légellenállás hiányában mindaddig ugyanazzal a sebességgel száguldanak, amíg bele nem ütköznek egy másik tárgyba vagy éppen testbe. Egy ilyen robbanás esetén ezért jól tesszük, ha azonnal hátat fordítunk neki és olyan gyorsan eltűnünk onnan, amilyen gyorsan csak lehet.

Illusztrációként egy videó, milyen is a robbanás vákumban (a jobboldali az).

 

Súlytalanságban úszni olyan, mint a higanyban?

Ez az a tévhit, amit nem csak hollywood (a 2001 Űrodüsszea álomkórosan djoggingoló asztronautájával kezdve), de az űrsétákról és a nemzetközi űrállomáson készült felvételek is támogatnak. A súlytalanság állapotában mindenki úgy mozog, mintha sűrű löttyben úszna.

De miért, ha az egyik legnagyobb visszatartó erő, a gravitáció (illetve a világűrben a közegellenállás is) épp hiányzik? A valóságban minden testnek sokkal gyorsabban kellene mozognia. Egy eldobott tollnak is nyílvesszőként kellene száguldania. Az űrhajót karbantartó űrhajósoknak pedig úgy kellene ide-oda ugrálni, mint a nikkelbolhának.

Ennek akadálya a látszat ellenére nem valami rejtélyes sűrű lötyi, hanem a józanész. Űrhajósaink éppen azért mozognak (leszámítva a külső munkálatoknál használt ruházat okozta nehézségeket) lomhán és komótosan, mert a hirtelen mozdulatok könnyen az életükbe kerülnének (pl. elszakítanák a köldökzsinórt, vagy összetörnék magukat az űrhajó falába ütközve).

Mi van akkor, ha egyszerre villámlik és mennydörög?

Akkor bizony épp a fejünk fölé vagy jobb esetben a szomszédba csapott be a villám. Ehhez képest hollywoodi filmeseinknél nem lehet olyan távol a villámlás, hogy a mennydörgés robaja akár egy másodperccel is később hangozzon el.

De ugyanez igaz az összes robbantásos jelenetre is, mi alapján megállapíthatjuk: filmeken a hang mindig fénysebességgel terjed.

Hány éves a kapitány?

Végül, de nem utolsósorban egy igazán romantikus tévhit, minek köszönhetően az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában egyaránt külön törvényt kellett hozni.

Megszöktetett királylányok és hős megmentőjük gyakran a hajóskapitány áldásával kelnek egybe, hogy végérvényesen megpecsételjék szerelmüket ember és Isten előtt. Eltekintve attól, milyen akadályt is jelent valójában egy frigy, ha a gonosz szét akarja választani szerelmeseinket, a szomorú igazság, hogy a hajóskapitányoknak, legalábbis az amerikai és a brit törvények szerint, sosem volt joguk esketni. Kivétel persze, ha anyakönyvvezetők vagy lelkészek is egyben.

Mindazonáltal ez a regényírók és filmesek által szült legenda olyannyira életre kelt, hogy külön törvényt kellett alkotni a hajóskapitányok által köttetett frigyek kategorikus tiltására (kétkedők kedvéért itt található a 716-os szabály: www.gpo.gov/fdsys/pkg/CFR-1999-title32-vol5/pdf/CFR-1999-title32-vol5-sec700-716.pdf)

Ettől függetlenül, habzsoljuk továbbra is élvezettel a hollywoodi habcsókokat, gyönyörködjünk a látványos űrbéli robbanásokban és meghatódva könnyezzük meg a hajóskapitány által celebrált esküvőket. De a világért se vegyük komolyan egyiket sem!

A bejegyzés trackback címe:

https://curiocity.blog.hu/api/trackback/id/tr126296036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2014.06.12. 11:25:18

Nem vagyok fizikus, de a van Damme címszó alatti rész ebben a formában szerintem nem igaz, hogy ki merre és milyen sebességgel fog elrepülni, az azért elég sok minden függvénye (tény, hogy az a legkevésbé valószínű szcenárió, amikor a harcművész rezzenéstelen arccal, elegánsan földet ér, pontosan ott, ahol a rúgást végrehajtotta, és tovább sétál). A leszakadt híd/szakadék átugratása autóval működhet (működHET, profi sofőrökkel és gondosan megépített pályán), ha a lyuk előtti szakasz nem vízszintes, hanem emelkedik. A mutatvány a kaszkadőr bemutatók kedvelt eleme.

75. Vladys 2014.06.12. 11:31:23

Az űr rész a Gravityben egész tűrhető volt.

"Mi van akkor, ha egyszerre villámlik és mennydörög?"

Mondjuk egy drámai jelenetnél elég gagyi/kiábrándító lenne, ha fél perccel később jönne a dörgés.:)

Sieg 2014.06.12. 11:36:10

Nem tudom, honnan fordítottátok, de az utolsóban a "miniszter" elég mulatságos félrefordítás. Angolban a minister lelkészt is jelent.

Egy elterjedt filmes marhaság még, ami eszembe jutott az, amikor az emberek pillanatok alatt jéggé fagynak, ha kilökik őket az űrbe.

hellsing 2014.06.12. 11:36:52

Van egy hollywoodi "technika", ami engem sokkal jobban zavar: ahogy a szereplők meghalnak. A halált legtöbbször nagyon egyszerűnek és villámgyorsnak állítják be, pedig valószínűleg a valóságban ez nem így működik. Ha valakit tüdő vagy gyomorlövés vagy szúrás ér, az nem dől el mint egy zsák krumpli és hal meg azonnal. Még a levágott fejben is van annyi oxigén a vérben, hogy 8-10 másodpercig akár még eszméletén is lehet az illető.

Mi ezzel a gond? Talán az, hogy az olyan országokban, ahol sokkal általánosabb a fegyverviselés a mi környékünknél, sokkal könnyebben meg is húzzák a ravaszt. A filmekből úgy gondolhatja az elkövető, hogy "halál egyszerű" a halál, de aztán végighallgatni, ahogy valaki a vérébe fullad, már maradandó emlék lehet.

A karaterúgásos résszel vitatkoznék. A rúgást adó a saját energiáját adja át a megrúgottnak, mint amikor a meglökött biliárdgolyó megáll, amikor nekiütközik a másiknak, és az elgurul. Persze a rúgás ereje sokszor eltúlzott, nem fog a megrúgott ember 5-10m-t repülni, de a rúgónak sem kell elszállnia.
A leírt "visszarúgás" csak akkor következik be, ha két azonos méretű, tömegű és sebességű, egymással ellentétes irányba mozgó test ütközik össze, és mindketten tökéletesen rugalmatlanok, kb. mint két egymással szemben meglökött biliárdgolyó. Ezek ütközés után vissza fognak pattanni.

hidegseg 2014.06.12. 11:41:58

A miniszter fordítása itt pl. lelkész. Ugye te is így akartad fordítani?

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2014.06.12. 11:44:55

Az utolsó sajnos tévedés. A nemzetközi tengerjogi egyezményeknek megfelelően a hajó parancsnoka ugyan korlátozott, de mégis elég széles jogkörrel bíró HATÓSÁGi személy.
Egyszerűen amiatt, hogy a hajók bár nemzetközi vizeken járnak, a hajófedélzet azon ország felségterülete, amely lobogó alatt hajózik.
Ennek megfelelően a kapitány letartóztathat, őrizetbe vehet, a kabinba zárathat mint zárkába, és bizonyos esetekben még mint anyakönyvvezető is működik. Pl születéseket, halálozásokat anyakönyvvezetőként a hajónaplóba jegyzi be, aztán a kikötéskor a kikötő városának anyakönyvvezetőjének átadja.
Meg még egy rakás más hatósági jogköre is van amúgy.

sas70 2014.06.12. 11:48:38

"A hatás-ellenhatás törvénye értelmében azonban hősünknek pontosan ugyanekkora erővel kellene a másik irányba repülnie, ott is kidöntve a falat és végighasalni a törmeléken."
Asszem fizikából nem voltál túl jó,
hu.wikipedia.org/wiki/%C3%9Ctk%C3%B6z%C3%A9s_(mechanika)#mediaviewer/F%C3%A1jl:Newtons_cradle_animation_book.gif
küzdő sportot meg sohasem láttál.

"Valójában a robbanás szinte láthatatlan és néma"
Se nem néma, se nem láthatatlan, ha feltételezzük, hogy az űrhajóban levegő is volt, vagy valamelyik tartály oxigént tartalmazott. Hangja is van, csak azért nem hallod, mert nincs közvetítő közeg, érezni viszont elég durva lenne, mert ahogy leírod a teljes anyag, az összes szilánk stb. azzal sebességgel mozogna, amire a robbanás pillanatában gyorsult és ez a robbanás erejétől függően, több ezer km/ó is lehet. Az egyéb más világűrben lévő "robbanásokat" meg szintén látni, jó messziről is pl. szupernóva.

Zergus 2014.06.12. 11:49:53

Robbanás a Zűrben:

Eleinte én is azt hittem, hogy baromság az űrben való robbanás, DE...

Ha egy tipikus Sci-fi űrhajót veszünk alapul (baromi nagy, saját gravitáció stb...), akkor feltételezhetjük, hogy van benne dögivel ogixén (belélegezhető levegő), és mivel a hajótesten belül szokott a robbanás bekövetkezni, ezért igenis lehetnek lángcsóvák/golyók. Nem minden esetben, és nem is mindig nagyon látványosan, de szerintem elképzelhető lehet.

De várom a cáfolatokat, mert eddig erről senkivel sem tudtam vitatkozni :D

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.06.12. 11:53:17

"a hajóskapitányoknak, legalábbis az amerikai és a brit törvények szerint, sosem volt joguk esketni. Kivétel persze, ha egyben anyakönyvvezetők vagy miniszterek stb"

Miniszter hajóskapitányok? Ilyen hol van?

magyar bucó 2014.06.12. 11:54:34

@hellsing: Az impulzusmegmaradással ne vitatkozz, ő az erősebb. :)

Bogyó 2 2014.06.12. 11:54:52

Hmm..srácok, azért eléggé szétszedtétek ezt a cikket:-)))

spinat 2014.06.12. 11:55:34

A Neós részhez anyit, hogy nem értetted meg a Mátrixot. Ott uyganis tényleg nem érvényesek a fizika törvényei.

A Sci-fikben meg a legjobb a lézersugár, ami viszont tényleg láthatatlan. Mint bármely más fénysugár.

DIODORO 2014.06.12. 11:56:40

@hidegseg: Hát igen, a latinos műveltség hiánya. :))))
minister mint szolgáló, aki lehet a király szolgája (minisztere), de lehet az Istené is. Nyilván ilyen égben köttetett dolgok esetén ez utóbbiról van szó.

magyar bucó 2014.06.12. 11:57:39

@sas70: Az űr (vákuum) tökéletes hangszigetelő, a robbanásnak csak akkor van hangja, ha benne vagy. De persze, akkor sem hallod, mert halott vagy...

ferko37 2014.06.12. 12:04:50

Továbbá a súlytalanságban való mozgásnál figyelembe kell venni, hogy a mozgásokat kiváltó mozdulatok erőhatásai elég kicsik. Nem teljes erővel rúgják el magukat a faltól hogy odalebegjenek a másik falig. Ha ezt tennék, tényleg gyorsak lennének. (Ezért is gyengülnek el a tartósan az űrben tartózkodó asztronauták.

Illetve a 2001 Űrodüsszeia c. filmben volt egy nagyon fontos szempont, amit kihagytál az értelmezéskor. A csóka igenis futott, s ennek a magyarázata abban rejlik, -pont ebből az regényből merítve- az űrállomások alakja egy biciklikerék, ami forog. Ekkor a centripetális gyorsulás helyettesíti a gravitációt, ami ugyanolyan körülményeket teremthet, mint itt a bolygó felszínén.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2014.06.12. 12:04:54

"What you must learn is that these rules are no different that the rules of a computer system. Some of them can be bent. Others can be broken. Understand?"

Curiocity 2014.06.12. 12:10:54

@Sieg: Köszönjük az észrevételt! Igazából csak kíváncsiak voltunk, ki veszi elsőként észre:)

spinat 2014.06.12. 12:12:32

@droid_: csak nem ugrott be az idézet, de ezt akartam mondani én is.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.12. 12:13:08

"Unalomig ismert jelenet, amikor a nyomozók a bűntény helyszínén meglátnak egy zacskó fehér port az asztalon, valamelyikük nyomban feltépi"

Ez már csak azért is hülyeség, mert ha fel/szét van tépve a zacskó, akkor utána hogy lehet szállítani??? Nem szóródik ki belőle folyamatosan a por???

Vagy utána szépen, gusztusosan leszigszalagozzák a kiszakított részt - csak ezt már nem mutatják? :))))

szízar 2014.06.12. 12:17:09

A posztban legalább annyi tévedés kerül elő, mint a filmekben :)

en.wikipedia.org/wiki/International_Space_Station

(a lényeg: Average speed 7.66 kilometres per second (27,600 km/h; 17,100 mph))

Egyszóval igazából az eldobott toll is meglehetősen gyorsan mozog, ahogy vele együtt a kamera is, tehát a toll látható sebessége a kamerához viszonyított különbség. Többnyire nem vesszük figyelembe a naprendszer sebességét, vagy pld a galaxis forgását sem.
És ez semmivel sem durvább torzítása az apró egyszerűsítéseknek, mint azt állítani, hogy az űrben nincs gravitáció .:)

(egyébként az egész felvetést nagyjából olyan szőrszálhasogatásnak vélem, mintha a poszt írója azt szeretné, inkább az einsteini fizikát tanítsák az iskolában a newtoni helyett, holott az átlag felhasználó számára tökéletesen megfelel az utóbbi, viszont lényegesen egyszerűbb megtanulni a matematikai és fizikai hátterét)

cenzuratroll bosszanto 2014.06.12. 12:17:24

@Bogyó 2:

Ez van akkor, ha valaki olyanról írogat, amihez nem ért.

A karate részhez. Biztos fenn van a neten, bár egy időben nem nagyon engedték Nipponon kívülre a felvételt. Ueshiba edzéseit érdemes megnézni, érdekes látvány, amikor a 60 kilós emberről a nála kétszer nagyobbak visszapattannak. Tévedések, okoskodások elkerülése érdekében mondanám az okoskodóknak, nem az elvezetéses technikákra gondolok, hanem arra, amikor valóban visszapattan a koma, ha nem láttad a felvételt, akkor feleslegesen vitatkozol, mivel fingod nincs arról, amiről beszélnél.

Curiocity 2014.06.12. 12:30:24

@Tie: Pedig igaz. Íme az ominózus tv.:

Code of Federal Regulations, Title 32, Subtitle A, Chapter VI, Subchapter A, Part 700, Subpart G, Rule 716.

"The commanding officer shall not perform a marriage ceremony on board his ship or aircraft. He shall not permit a marriage ceremony to be performed on board when the ship or aircraft is outside the territory of the United States, except: (a) In accordance with local laws … and (b) In the presence of a diplomatic or consular official of the United States."

Eredeti dokumentum itt: www.gpo.gov/fdsys/pkg/CFR-1999-title32-vol5/pdf/CFR-1999-title32-vol5-sec700-716.pdf

CJKrisz 2014.06.12. 12:31:22

Nekem két dolog jutott hirtelen eszembe: az egyik a Deep Impact című filmben volt, amikor a csillagász figura lefotózta a kérdéses ojjektumot és a számítógép azonnal pályát számolt. Oszt' hogy? Egy képből? :D Ha látok egy fényképet pl. egy autóról, az se tudom, hogy előre, vagy hátra megy, sőt, hogy megy-e egyáltalán? Itt meg a kisbolygó/üstökös a tér bármelyik irányába mozoghatott.
A másik az Armageddonban volt, amikor a két űrsikló az űrben úgy kerülgette az üstökösről leszakadó törmeléket, mint a vadászgépek. Nyilván úgy csinálták, hogy a szárnyukkal rátámaszkodtak a nagy semmire, így sikerültek a látványos manőverek. :)

sanyix 2014.06.12. 12:35:55

@75. Vladys: gravity-ben, ahol néhány apró törmelék aminek még a sebessége sem különbözik annyira, olyan pörgésre készteti a 80-100 tonnás űrsiklót ami egy néhány tonnás műrepülőgépnek is sok lenne? Vagy ahol a törmelékfelhő körnként találkozik az űrsiklóval?Sebességkülönbség, azt is jelenti hogy más pályán mozog, és így bár találkozhatnak, de nem minden körben, hanem minden sokadik körben ahol a törmelék felhő és a sikló pályája metszik egymást, ÉS éppen a metszésponton van mind2. Olyan kis sebességkülönbségnél pedig napokig tart mire újra összetalálkoznak 1 ponton.

Szóval egyáltalán nem elfogadható a fizika a gravity-ben. (másrészt az ütközések nagyon jó előre előjelezhetőek az űrben, nem néhány perccel az ütközés előtt).

Együtt élés 2014.06.12. 12:39:45

@spinat: Megelőztél. Én is ezt akartam írni, hogy nem érti a Mátrix lényegét.

petermolnar (törölt) 2014.06.12. 12:49:23

Aki a karate-témakörről úgy gondolja, hogy ellentmond a fizikának, menjen le egy taekwondo ezdésre, és kérje megy az X danos mestert, hogy rúgjon bele jól.

NYILVÁN nem fog áttörni a fal, de amíg ő egy helyben marad téged a fal fog megállítani.

petermolnar (törölt) 2014.06.12. 12:51:22

@Bogyó 2: ugye még nem láttál zöld lézert buliban?

Curiocity 2014.06.12. 12:56:15

Kéretik figyelmesen olvasni!

Karate rajongók: nem a nekifutásból történő "flying kick"-ről van szó, hanem arról, amikor a főhős helyből felugrik és átrúgja a másikat 20 méterrel arrébb, miközben ő mozdulatlan marad.

Mátrix rajongók: értjük mi a Mátrixot, és nem is azért citáltuk ide. Hanem, mert azóta (és itt az "azóta"-n van a hangsúly) olyan filmekben is előkerül a jelenet, ami nem a mátrixban játszódik, azaz ahol a fizika törvényeinek többé-kevésbé mégiscsak érvényesülnie kellene.

vittore 2014.06.12. 12:56:42

Elsőre érdekesnek tűnő cikk, rengeteg hibával, simán cáfolható cáfolatokkal. Ez így elég gyenge. :(

CJKrisz 2014.06.12. 13:00:40

@sas70: Az gondolom megvan, hogy a Newton-inga nem a hatás-ellenhatás szemléltetését mutatja be, hanem a tökéletesen rugalmatlan testek energiaátadását? Mivel a verekedő embereket aligha vehetjük tökéletesen rugalmatlannak, így ennek a kísérletnek semmi köze a karatéhoz. Newton harmadik törvénye kimondja, hogy két test kölcsönhatása során mindkét testre azonos nagyságú, egymással ellentétes irányú erő hat. Pont. Ha én meglökök, vagy megütök egy tárgyat, vagy akár embert, akkor az ugyanolyan erővel fog visszahatni rám. Ha meglökök egy láncra függesztett 80 kilós zsákot, akkor be kell támasztanom az egyik lábammal, különben hanyatt esek. Hasonlóképpen, amikor csak szimplán ugrok egyet függőlegesen felfelé, akkor a Földet is eltolom magamtól a másik irányba. Nyilván ez annyira elenyésző, hogy bőven nullának tekinthető, de akkor is energiát közöltem vele.
De vehetjük azt a jó kis elterjedt tévhitet, amikor két egyforma autót ütköztetünk és ha mindkettő 80-al ment a másikkal szembe, akkor az olyan, mintha 160-al ütköztek volna, hiszen összeadódik a sebességük. Meg a kutya füle, Newton harmadik törvénye vonatkozik ide is. Ha két egyforma autó 80-al frontálisan ütközik, akkor mindkettőt olyan hatás éri, mintha 80-al falnak mentek volna.

magyar bucó 2014.06.12. 13:00:55

@petermolnar: Ott a koszos, poros, füstös levegőben szóródik a fény, azért látod. Az űrben a nagy semmin nem szóródik...

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.06.12. 13:01:23

Az űrbéli dolgokhoz: csak a hallható robbanás hibádzik a filmeken, ha külső szemlélőként nézzük. Akár szkafanderben, akár vákuumtűrő lényként tekintünk rá kívülről, közvetítő közeg híján a hangját nem hallhatjuk.
Látható és nem látható tartományú fényspektrumban annál inkább érzékelhető.
Ez a rész a 2001-ben ott volt- mentek az űrjárművek, és sehol semmi hang.

Ugyanitt a filmben pedig emlékeim szerint a Ciolkovszkij által 1903-ban elképzelt (elméleti síkon kidolgozta, amikor még igazán nagyon űrben sem jártak soha), majd mások által továbbgondolt "kerék"űrállomás-modell látható, amelyben a forgás biztosítja a mesterséges gravitációt- de azt hiszem nem akkorát, mint a földi nehézkedés.

Töki bácsi 2014.06.12. 13:07:06

A newtonos részhez: az igaz, hogy ha egy test neki megy a másik testnek akkor az egyik elindul a kapott erő miatt, a másik meg lelassul, vagy tökéletes esetben meg is áll. A példánkban igazából 3 test szerepel: egyik a rúgó teste, a másik aki kapja a rúgást, és a harmadik a láb, ami rúg/mozog és egy csuklóponttal van csatlakoztatva az 1. testhez (csípő). Képzeljétek úgy, hogy két golyó között van egy összenyomott rugó és hirtelen "kiold". Így valóban mind a két test távolodni fog. (Egyébként 20 éve karatézom ;) )

magyar bucó 2014.06.12. 13:07:23

@Tie: A születés és a halál esetében sincs jogköre, egyszerűen hitelesen dokumentálja a történteket (hajónapló bejegyzés).

Töki bácsi 2014.06.12. 13:14:57

@Töki bácsi: még hozzátenném, hogy ha a talajon történik a rúgás, akkor a támasztó láb miatt, csak az ellenfél fog elmozdulni, ha ugrás közben történik, akkor nyilván mind a két ember elmozdul. A hangsúly a támaszokon van.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.06.12. 13:25:29

Ez a rúgok, helyben maradok, a másik meg 20 méterre repül a Mátrixon kívül bollywood-filmekben fordul még elő, vagy cirka 20 éves B-mozikban.
A mai gagyiban olyanok vannak, amit elsőre(!) nem vesz le az egységsugarú...

Curiocity 2014.06.12. 13:26:41

@Töki bácsi: Köszönet a kommentért! Remélem a korábbi kommentelők is olvassák:)

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2014.06.12. 13:51:41

Hatás-ellenhatás. Biliárdasztalon lökd meg a golyót, az ütközik másikkal, helyben marad, míg a másik az ő sebességével mozog tovább. Persze amikor Van Damm a lábát lendíti, kb. a fél teste tömegének impulzusát átadja, annak a sebességnek a felével repülhet az áldozat. Szóval van ilyen, de cseppet sem olyan látványos, mint a filmes trükkben.

lutria 2014.06.12. 13:53:57

@CJKrisz: Szerintem a filmben úgy volt hogy a srác készített egy fotót az objektumról-a képen látható volt pár azonosított csillag is ami megmutatta merre keresse a csillagász-a csillagász ennek alapján ráállította a saját távcsövét ami már megadta a tárgy koordinátáját és azt írta be számítógépbe ami kiszámolta a pályáját.

bad_boomer 2014.06.12. 13:58:25

Ami kimaradt: minden nő öt perc alatt megszül, miután elment a magzatvíz.

Jelentéktelen Hangya 2014.06.12. 14:09:07

@CJKrisz: "Ha két egyforma autó 80-al frontálisan ütközik, akkor mindkettőt olyan hatás éri, mintha 80-al falnak mentek volna. "

Szóval azt állítod, hogy mindegy, hogy az autó 80-nal az álló falnak ütközik vagy egy másik, 80-nal szembe közlekedő autónak? Ugyanaz az erő hat rá?

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.06.12. 14:12:35

kurvajó kis írás. a kapitányos dolgot nem tudtam, még Kirk kapitány is esketett :/

efi 2014.06.12. 14:20:07

További fizikai anomália:
az amerikai lakosok kb 200 km/h-val mozognak a lakásukban, mert a vonalas telefont legfeljebb a 2.csengetésig mindig felveszik.

sas70 2014.06.12. 14:27:39

@magyar bucó: Ha a hangot kizárólag a földi körülmények között nevezzük hangnak, akkor igen, egyébként meg nem.

szultan02 2014.06.12. 14:28:08

@CJKrisz: Tökéletesen _rugalmas_ testek.

Mészáros Laci 2014.06.12. 14:41:05

a szakadék átugratásakor érdemes még tudni, hogy ügyes sofőr, megfelelő pillanatban adott nagy gáz és hátsókerék-meghajtás esetén lehet csak "ugratni" az autóval, mert nem elég, hogy "az eldobott kő röppályáját leírva folyamatosan zuhanni fog" - valójában ahogy az első tengely a levegőbe kerül, az autó orra kezd lefelé bólintani és ezt a bólintás irányú perdületet is megőrzi egészen a becsapódásig....

qtyuly 2014.06.12. 14:43:13

@CJKrisz: Kérd meg egy haverodat, hogy üssön rá egy kalapáccsal az egyik ujjadra, aztán meg két kalapáccsal üsse meg két oldalról az ujjadat ugyanekkora erővel. Bízom benne, hogy egy életre megjegyzed a dolgot.

magyar bucó 2014.06.12. 14:43:24

@sas70: Elég egyértelmű, hogy mi a hang. (Valamely rugalmas közeg mechanikai rezgése, e rezgés hullámként való tovaterjedése.) A vákuum nem közvetíti.

magyar bucó 2014.06.12. 14:44:08

@qtyuly: Hülye vagy, menj vissza a fizikaórára, amit ellógtál.

75. Vladys 2014.06.12. 14:44:50

@sanyix: Az űrben ilyen téren teljesen mindegy, a súly.

Mészáros Laci 2014.06.12. 14:45:26

@mrbloodbunny:

az esküvő fura dolog: pápista lelkész ismerősöm szerint
1. keresztelni bárki keresztelhet, aki keresztény, sőt, vannak még szabadabb esetek is. csak a keresztelői anyakönyvezéshez kell papíron feljogosított személy, a szentséghez nem.
2. a házasság szentségét a házasuló felek szolgáltatják ki egymásnak, a pap csak vezeti az eljárást, de nem szükséges résztvevő. a technikai porbléma ismét csak az anyakönyvezés lehet, de ha van két tanú, ezt is meg lehet oldani utólag.
3. a temetéshez egyáltalán nem kell pap, csak azért szoktak hívni, mert a gyászoló gyülekezete elvárja.

mondom neki, akkor a keresztény ember életéhez (születés, esküvő, halál) nem is kell pap. morgott, hogy azért van mise meg gyónás, de végülis igen.

sas70 2014.06.12. 14:45:35

@CJKrisz: Az a gif csak és kizárólag azt mutatja meg, hogy az állítás amire reagáltam az hülyeség és az odacitált Newtoni törvény is. És a példa meg jó, merthogy a faszinger a felugró rúgástól illetve annak, erejétől, energiájától fog elrepülni. A felugró rúgás (akár helyből, akár nekifutásból) lényege ugyanis, a rugó ember mozgási energiájának egy időpillanatban való átvitele, átadása, gyakorlatilag pontosan ugyan úgy, mint a gif-ben. Az inga nagyon jól bemutatja, hogy egy helyzeti energiából (kilendülési csúcspont) hogyan lesz mozgási energia és az, hogyan adódik át egy másik testnek. Az pedig, hogy milyen erőhatás éri azt akit megrúgtak, megnézheted a tud. sorozatból, ahol különböző küzdősportok képviselőit vizsgálják gyorsulásmérőkkel, hogy milyen erőhatást tudnak kifejteni a célpontra.
Most hirtelen ezt találtam, de van ott még egy pár, bár éppen felugró rúgást nem találtam, de ez is tanulságos.
www.youtube.com/watch?v=I-PIjYE7DNI

Mészáros Laci 2014.06.12. 14:48:32

@sanyix:

nem, nem a producerek által berakott drámai jelenetek, hanem az űr rész volt rendben (szerintem is). imax 3d-ben gyomorszorítóan éreztetni tudta az elhagyatottságot és az emiatt lassan felébredő pánikot.

qtyuly 2014.06.12. 14:48:57

@magyar bucó: szerintem neked kéne átismételned néhány dolgot. (mivel gyanítom, hogy ez elég tág kör, szűkítem a dolgot: nézd át az inerciarendszereket és akkor majd érdemben is hozzá tudsz szólni a beszélgetéshez. De a kalapácsos tesztet neked is javaslom!)

75. Vladys 2014.06.12. 14:50:14

@75. Vladys: + Nem azt mondtam, hogy fizika szempontjából tökéletes volt, hanem hogy tűrhető.

feherb 2014.06.12. 14:51:32

@Jelentéktelen Hangya:
"Szóval azt állítod, hogy mindegy, hogy az autó 80-nal az álló falnak ütközik vagy egy másik, 80-nal szembe közlekedő autónak? Ugyanaz az erő hat rá?"

Hát, valahogy úgy. Gondold végig! A két összeütközött autó merre fog tovább haladni, ha pont szembe kapják egymást?
Semerre. Pont középen megállnak esetleg kissé visszapattannak. Pont mint amikor eggyesével nekimennek egy betonfalnak.

Ütközésnél az egyik legnagyobb gond, a hirtelen lassulás. Azaz hatalmas erők hatnak a vezetőre, amikor hirtelen 80-ról 0-ra fékeződik. Ha az autó gyémánt kemény, akkor ez a lassulás 1/1000 másodperc alatt szenvedi el. Ha van jó kis tervezett gyűrődő zónája, akkor erre több ideje jut, akár 1/10 másodperc is.

75. Vladys 2014.06.12. 14:55:57

@ideasz: ---"MythBusters - Mythssion Con..." Megszüntettük az ehhez a videóhoz tartozó YouTube-fiókot, mert több értesítés is érkezett harmadik felektől a szerzői jogok megsértése miatt.---

petermolnar (törölt) 2014.06.12. 14:56:07

@magyar bucó:
jogos. reggel volt. elnézést.

magyar bucó 2014.06.12. 15:02:58

@qtyuly: Segítek: Impulzus- és energiamegmaradás a két átnézendő témakör, de hülyékkel nem vitatkozom.

sas70 2014.06.12. 15:10:50

@magyar bucó: Aha, meg ha süket vagy akkor sem hallod a hangot, tehát nincs hang. De tudod mit? 20 hz alatt sem hallod a hangot, akkor az sem hang. És a rezgés sem ad ki hangot, ja a kalapáccsal egy üllőre csapsz akkor az igen, vagy nem, vagy a faszomtudja?

alfax 2014.06.12. 15:13:16

A szerző nem érti, miről szól a Matrix.

A szerző nem látott még olyan hidat, ami a közepe felé emelkedik.

Én láttam körberajzolt balesetet amsterdamban ,a bicaj is körbe volt rajzolva.

samcro 2014.06.12. 15:25:59

Nekem ezek a kedvenceim:
- 2 mp alatt megfejtenek egy jelszót, akár az FBI belső rendszerében
- megnyomnak egy gombot, és fél mp. alatt visszaállíthatatlanul törlődik HDD
- a hackelés látványos 3D grafikus felületen történik

Seigneur 2014.06.12. 15:49:35

Hatás-ellenhatás, Matrix, ugyan már...
A cikk legrettenetesebb hibájáról senki nem beszél! A nyomozók a fehér porba ugyanis nem a mutató-, hanem a kisujjukat teszik bele!!! :-D :-D :-D

ZON 2014.06.12. 15:54:25

A függetlenség napja c.borzadályban a földönkívüli űrhajó kocsonyástestű idegenekre tervezett kezelőszerveivel simán elboldogul a feka pilóta.

Démonmac1 2014.06.12. 16:00:31

"Ami még Van Dammnak sem sikerülne
A Mátrix óta előszeretettel használt jelenet, amikor a főhős"
állj:) A Mátrix az virtuális valóságban/emberi agyban játszódik, baromira nincs köze a valósághoz.
Egyébként meg Van Damme tud szupermenkénkt repülni?:)

szultan02 2014.06.12. 16:08:10

@qtyuly: Szerintem neked kellene ezt átgondolni még egyszer-kétszer-sokszor! CJKrisz ugyanis csak a két autóra ható erőkről írt, nem pedig arról, hogy milyen erők érik a két autó közé került testet. Akár hiszed, akár nem, a kettő egészen más!

vernarancs 2014.06.12. 16:09:35

A Van Dammos resz tenyleg tevedes. Bruce Lee kb. 5cm-rol olyan utest tudott bevinni, hogy a delikvens hatrafele kb. 1 metert "repult". A bevitt energia szamit ami lehet egy boduletesen eros rugas.

vernarancs 2014.06.12. 16:11:17

@ZON: Az mind hagyjan, de ezek az otromba karmokkal es mindenfele hasznalhatatlan vegtagokkal rendelkezo urlenyek (pl. predator) olyan szofisztikalt technikai eszkozoket gyartanak amit meg megfogni is alig birnak.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2014.06.12. 17:00:17

@magyar bucó: ezt írtam én is, bevezeti a hajónaplóba, és a partot éréskor a parti anyakönyvvezető a hajónapló alapján anyakönyvezi a születést/halált.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2014.06.12. 17:27:06

Az én kedvencem a bomba (most ne is beszéljünk a robbanásáról ...hehehe): a bomba mindig csipog, és piros fénnyel villog. Különben a főhős nem venné észre, ugye. Esetleg piros 7 szegmenses LED kijelzője is van, hogy tudjuk mennyi idő van még hátra. De ekkor is kell villognia és csipognia.
Továbbá: mindig van benne két vezeték, egy piros és egy kék, és az egyiktől leáll a visszaszámlálás és a villogás/csipogás.

Curiocity 2014.06.12. 18:14:52

@alfax:
"A szerző nem érti, miről szól a Matrix."
Dehogynem, olvasd el újra azt a részt+korábbi kommentünket, abból kiderül: épp arról beszélünk, hogy a Mátrix óta egy csomó nem virtuális térben játszódó filmben előjön ez a fizika törvényeire fittyet hányó jelenet.

"A szerző nem látott még olyan hidat, ami a közepe felé emelkedik."
De látott. Csakhogy a megemelkedő híd nem egyenlő a dobbantóval, amit a kaszkadőrök használnak autós ugratásnál. Egyébként pedig beomlott hídról és szakadékról beszéltünk. Azok meg egy cseppet sem emelkednek.

"Én láttam körberajzolt balesetet amsterdamban ,a bicaj is körbe volt rajzolva."

Csak egy dolgot hagysz figyelmen kívül: az baleseti helyszínelés, mi pedig gyilkosságiról beszélünk. Előbbinél valóban körberajzolnak praktikus okokból, utóbbinál viszont nem.

Curiocity 2014.06.12. 18:15:49

@Seigneur: LOL! Köszönjük az észrevételt!:)

Curiocity 2014.06.12. 18:16:49

@vernarancs: Csak éppen nem a levegőben állva.

Borenbukk 2014.06.12. 18:18:19

@CJKrisz: "De vehetjük azt a jó kis elterjedt tévhitet, amikor két egyforma autót ütköztetünk és ha mindkettő 80-al ment a másikkal szembe, akkor az olyan, mintha 160-al ütköztek volna, hiszen összeadódik a sebességük. Meg a kutya füle, Newton harmadik törvénye vonatkozik ide is. Ha két egyforma autó 80-al frontálisan ütközik, akkor mindkettőt olyan hatás éri, mintha 80-al falnak mentek volna."

A vegeredmeny igaz, de a magyarazat szerintem megteveszto. A ket osszeutkozo auto eseteben tenyleg dupla akkora az elnyelendo energia. A vegeredmeny igazabol azert egyezik meg, mert az elso esetben a fal tokeletesen rugalmatlannak tekintheto, vagyis az osszes energia az auto alakvaltozasara megy, mig ket auto eseten a dupla akkora energiat ket auto roncsolodasa emeszti fel. Igy mindket auto valoban ugyanannyira roncsolodik, mint a falnak hajto auto maganyos. Termeszetesen ezek elmeleti tokeleteen megegyezo autok egy tokeletes utkozesben.

Borenbukk 2014.06.12. 18:24:23

@vernarancs: A fizikat nem erdekli, hogy te vagy Bruce Lee. A megutott figura nem repul, hanem elvesziti az egyensulyat es hatratantorodik, mikozben Bruce stabilan all a laban, ezert marad a helyen.

Giggsy · http://sgtgiggsy.blogspot.hu 2014.06.12. 19:09:00

@sas70: Az megvan, hogy HALLHATÓ robbanásról volt szó? Ha a robbanás közepén állsz, nyilván hallod a hangját úgy 1/100000-ed másodpercig, csak akkor nem sűrűn fogsz beszélni róla. Viszont a közvetlen hatósugáron kívülre nem jut el a hang, mivel nincs közvetítő közeg. A filmekben viszont mindig tetemes a távolság a robbanás, és a nézőpont között, márpedig közvetítő közeg nélkül nem terjed a hang.

qtyuly 2014.06.12. 20:10:19

@szultan02: tőled pedig meglehetősen távol áll a matematikai gondolkodás. Gondoltál már az egyik autó egy elhanyagolható méretű darabjára? Vagy - hogy gyakorlatiasabbak legyünk - mondjuk a rendszámtáblára? Vagy az autó vezetőjének egy porcikájára? Ugye, hogy másmilyen (és lényegesebben nagyobb) erők hatnak egy ilyen testre egy frontális ütközésnél, mint egy sima falhoz ütközésnél?

qtyuly 2014.06.12. 20:12:01

@magyar bucó: Remek, ha ilyen okos vagy, akkor számítsál impulzusokat az egyik autóhoz viszonyított inerciarendszerben frontális ütközésnél, aztán meg sima falhoz ütközésnél. Utána szégyelld el magad.

¿Qué tapas hay? 2014.06.13. 00:25:13

@Tie: Mindez rendben van, de melyik nemzetközi egyezmény jogosítja fel a hajóparancsnokot a házasság megkötésére?

A magyar jog pl. nem teszi lehetővé ezt a hajóparancsnoknak (vö. 2000. évi XLII. tv. 41.§ (5) és Ptk. 4:5.§)

szultan02 2014.06.13. 00:49:01

@qtyuly: Ezt a matematikai gondolkodás dolgot nem kéne feszegetned, mert láthatóan a szövegértés sem erősséged, anélkül meg nehéz lesz itt elméleti matematikusnak eladni magadat.
Az eredeti probléma két autó ütközése volt, a két ütköző test közé kerülő harmadik test ügyén csak te kezdtél el rugózni.

2014.06.13. 03:43:49

@Curiocity: Londonban láttam egy lelőtt srácot. Körberajzolták...

Münci66 2014.06.13. 07:55:46

Urak!

Autó ügyben, ha megengeditek :-)
Az igaz, hogy az egy - egy autó impulzusa ugyanakkora marad, ha falnak ütközik, ha egy másik autónak. ( A teljes impulzus két autó esetén a duplája, de kétszeres az elnyelő is!)De!
Ez az elmélet. Az autó energia elnyelő erősítései nem a teljes motorház területét védi, hanem 1 - 3 "nyárs". Ha egy ilyen nyárs üresbe talál, akkor ott gond nélkül átfut. Ráadásul a leszakadó részek (rendszám tábla, motordarabok stb)esetleg csak a szélvédőn keresztül pusztíthatják az utasteret.
Tehát szerintem kimondható, hogy két azonos sebességű és tömegű autó frontális ütközése nagyobb pusztítást okozhat az autók utasterében mintha falnak ütköznének egyenként.
A helyzetet még bonyolítja, ha nem azonos tömegűek (pl:SUV vs Swift)

Tisztelettel, Münci

Aramil 2014.06.13. 08:24:11

Csendben jegyzem meg, hogy elég sok olyan reakció van ami levegő nélkül is komoly lánggal ég (pl termit reakciók). És persze egy űrhajóban ahol lélegző lények vannak/élnek lesz azért valamiféle levegő ami táplálhat égést...

karit 2014.06.13. 13:03:46

@petermolnar: "@Bogyó 2: ugye még nem láttál zöld lézert buliban?"

Buliban világíthat, de az űrben, ahol nincs pl. por, ami visszatükrözné, nem látható. Ha látod, akkor pont szembelőttek vele. .(

nevetőharmadik 2014.06.15. 22:30:33

Meglep, hogy kimaradt a szar felbontású biztonsági kamerák felvételeinek kinagyítása és élesítése.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.06.15. 23:08:06

"A hatás-ellenhatás törvénye értelmében azonban hősünknek közel ugyanekkora sebességgel kellene a másik irányba repülnie,"

Fizikából hányas voltál?

A hatás-ellenhatás elvéből nem következik, hogy azonos sebességgel repülnek szét. Csak az következik belőle, hogy azonos mértékű, de ellentétes irányú erők hatnak rájuk. A sebesség csak akkor lesz egyenlő, ha azonos a két test tömege. Különben azonos erő eltérő tömegű testeket eltérő mértékben gyorsít.

Egyszerűbb az impulzusmegmaradás törvényéből kiindulni.

Alick 2014.06.15. 23:13:10

"a 2001 Űrodüsszea álomkórosan djoggingoló asztronautájával kezdve"

Pedig ezt még a henger alakú űrhajó forgatása (2001) nélkül is megcsinálták a Skylab-on!

www.youtube.com/watch?v=Awe6vOXURpY

Alick 2014.06.15. 23:16:40

@75. Vladys: "Az űr rész a Gravityben egész tűrhető volt."

NASA illetékes csak a trailerről írt pár oldalt, hogy marhaságok vannak benne.

arstechnica.com/science/2013/10/poking-holes-in-the-gravity-trailer-with-nasas-help/

www.blastr.com/2013-9-6/nasa-expert-explains-what-gravity-trailer-gets-wrong

A filmben néhány jelenet annyira gáz, hogy a főhőst akár Harry Potter is lehozhatta volna a Földre Nimbus2000-es seprűjén lovagolva. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.06.15. 23:17:44

"A valóságban minden testnek sokkal gyorsabban kellene mozognia. Egy eldobott tollnak is nyílvesszőként kellene száguldania."

A tehetetlenségről ugye még nem hallottál? Az eldobott toll semmivel nem fog gyorsabban repülni, mint lenn a Földön, hiszen végsebességét a rá ható erő és a tömege hányadosának idő szerinti integrálja határozza meg. (Azért integrál, mert legtöbbször nem konstans erővel dobjuk.)

Sőt, szigorúan véve az űrállomáson az azonos erővel eldobott toll sokszor épp LASSABBAN fog repülni, mivel nem hat rá a gravitációs erő gyorsítása. Ez persze attól függ, milyen irányban hajítjuk el a Földön, mert eszerint változik a két erő eredője.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.06.16. 00:00:47

@Borenbukk:

"A vegeredmeny igazabol azert egyezik meg, mert az elso esetben a fal tokeletesen rugalmatlannak tekintheto, vagyis az osszes energia az auto alakvaltozasara megy"

Tévedsz. Ha a fal tökéletesen rugalmatlan, akkor ő is nyel el energiát alakváltozás, felmelegedés formájában. Csak akkor fordítódhat az összes energia az autó alakváltozására, ha a fal tökéletesen rugalmas.

Ebből az is következik, hogy a 80-nal a falnak ütköző autó energiájából valamivel kevesebb fordítódik az autó alakváltozására, mint ha két 80-nal haladó autó frontálisan ütközne egymással. Vagyis a 80-nal a falnak ütköző autó kicsit kisebb mértékben roncsolódik, mint amikor két autó 80-nal egymással szemben ütközik.

Figyelembe véve természetesen @Münci66: kommentjét, de ez a fizikai leíráson nem változtat, az elnyelt energia mennyisége nem változik.

@CJKrisz:

"De vehetjük azt a jó kis elterjedt tévhitet, amikor két egyforma autót ütköztetünk és ha mindkettő 80-al ment a másikkal szembe, akkor az olyan, mintha 160-al ütköztek volna, hiszen összeadódik a sebességük. Meg a kutya füle, Newton harmadik törvénye vonatkozik ide is. Ha két egyforma autó 80-al frontálisan ütközik, akkor mindkettőt olyan hatás éri, mintha 80-al falnak mentek volna."

Ezt leginkább úgy érdemes szemléltetni, hogy megvizsgálod az eseményt kétféleképpen: egyik esetben a vonatkoztatási pont a talaj (ekkor a két autó együttes energiája m*v^2), másik esetben az egyik autó, ekkor együttes energiájuk m/2*4*v^2 = 2m*v^2, vagyis az előző eset duplája.

Persze nincs semmi ellentmondás a két szemlélet között, hiszen a második esetben az ütközés után a két autónak marad mozgási energiája, mégpedig pontosan m*v^2. :)

Az egy pár hangszórót érő kérdés: mi lesz az impulzusmegmaradás törvényével, ha az autó a falnak ütközik? Hiszen a falnak ütközés után az autó impulzusa nulla lesz, míg előtte messze nem nulla volt.

(Én tudom a választ, ne nekem magyarázd el.)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.06.16. 00:35:38

@hellsing:

"A karaterúgásos résszel vitatkoznék. A rúgást adó a saját energiáját adja át a megrúgottnak, mint amikor a meglökött biliárdgolyó megáll, amikor nekiütközik a másiknak, és az elgurul."

Tévedsz. A biliárdgolyónak az ütközés előtt is van saját impulzusa és mozgási energiája a talajhoz (asztalhoz) képest (sőt csak az van), míg a karatézó egy helyben áll, amikor rúg - feltéve, hogy nem nekifutásból rúg. Vagyis nincs sem impulzusa, sem mozgási energiája a rúgás előtt. Ezért ha az egy helyből rúgó karatézó a levegőből megrúgja a másikat, akkor mindenképpen vissza kell pattannia. Ez az impulzusmegmaradás törvényéből is következik, hiszen ha m tömegű testnek adott v sebességet, akkor neki magának, vagyis a rúgónak -mv impulzust kell kapnia.

Persze más, ha a talajon állva rúg, mert ott meg tud támaszkodni. (Ettől még persze áll az impulzusmegmaradás törvénye.)

Ettől merőben eltérő az, amikor egy biliárdgolyót nekilöksz egy ugyanakkora álló biliárdgolyónak, és a meglökött golyó a meglökőével azonos sebességgel megindul, míg a meglökő golyó megáll.

"A leírt "visszarúgás" csak akkor következik be, ha két azonos méretű, tömegű és sebességű, egymással ellentétes irányba mozgó test ütközik össze, és mindketten tökéletesen rugalmatlanok, kb. mint két egymással szemben meglökött biliárdgolyó. Ezek ütközés után vissza fognak pattanni."

A biliárdgolyók tökéletesen rugalmasnak tekintendők. Ha tökéletesen rugalmatlanok lennének, akkor összetapadva haladnának tovább vagy maradnának állva.

Csak mellékesen jegyzem meg, hogy noha szokatlannak tűnik a megálló biliárdgolyó, tökéletesen azonos az a két esemény, hogy

1) az álló B golyót meglököd A golyóval, amikor is B golyó az A golyó sebességével halad tovább, A golyó pedig megáll,

és

2) két egymással szemben azonos sebességgel haladó golyó a rugalmas ütközés után ellentétes irányban visszapattan.

Udo von Raumschiff · http://udomongya.blog.hu/ 2014.06.16. 00:50:04

@75. Vladys: Súly nincs - tömeg van. Azért az a fizikában fontos dolog.

@CJKrisz: Az autóütközéskor mindkét autó szempontjából a másik autóhoz képesti relatív sebesség számít. Ha igazad lenne, akkor ugyanolyan kárt okozna 30-cal belehajtani egy álló skodába, mint egy 160-nal száguldóba...
Vagy épp egy álló objektum nem sérülhetne meg az ütközésben, hiszen ő nem mozgott...

Észrevettétek már,

... hogy a filmekben a száktámla mindig pont olyan magas, hogy ki lehessen vele támasztani a kilincset?

... hogy a lézersugár nemcsakhogy látszik az űrben, de van eleje és vége is, és látszik hogy halad előre? És hangot is ad ki, hogy „tyszffffff”?

... hogy a tudósok és hackerek nem monitorok előtt ülnek, hanem projektorokba bámulnak, amik az arcukra vetítik az olvasnivalót?

különvélemény 2014.06.16. 07:31:33

A felugró rúgásnál pont, hogy a "vandame" csákó fog jobban hátrébb repülni, mivel az ellenfél a földön áll, ráadásul általában kisebb terpeszben szokás verekedni, nem vigyázállásban.

Ha mindketten levegőben lennének, csak akkor lenne azonos a két tömegközéppont eltávolodása a felezőponttól, feltéve, hogy azonos a tömegük.

különvélemény 2014.06.16. 07:47:13

A robbanásról az űrben:

Egy lézertől semmi sem fog szétrobbanni, kivéve, ha robbanóanyagba lősz.
A legtöbb rakéta is csak pont akkorát robban, hogy tönkretegye a célt, nincs túlméretezve, mert akkor lassabb lenne.

A kémiai robbanás az űrben is hasonló, mivel az nagy mértékű gázképződéssel jár.
A levegő oxigénjét használva a Földön is nagyon speciális esetekben robban valami, gázok vagy finom por megfelelő keveredésénél a levegővel, amihez idő kell.
A harcászati robbanóanyagban benne van az oxidálószer, azt nem a levegőből veszi, így űrben is hasonlóan robban, max. gyorsabban tágul, mivel nincs közegellenállás.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2014.07.03. 12:01:07

@Mészáros Laci: "van mise megy gyónás" :) kemény, főleg az, hogy temetéshez sem "kell" nem tudtam, kösz az infót!
süti beállítások módosítása