Miért kínozzuk a gyerekeket még ma is a kézírással?
2017. szeptember 10. írta: Curiocity

Miért kínozzuk a gyerekeket még ma is a kézírással?

Senki se használja, már azok se, akik tanítják. A helyes ceruzafogással gyötrik a gyerekeket az iskolában, miközben két ujjal írják az emailjeiket. „Cui prodest”, hogy a kézírás bigott hívei utat engedjenek végre a haladásnak?

ceruzafogas2.jpgAz Egyesült Államoktól, a Cambridge Egyetemen át az oktatási reformok Mekkájának tekintett Finnországig egyre-másra látjuk a kötelező kézírás tanításának és használatának háttérbe szorulását. Máshol se szeri se száma a világvégét vizionáló próféciáknak, melyek a kézírás feledésbe merülését az egyetemes emberi kultúra hanyatlásaként állítják be. Mindeközben alig lehet előásni olyan objektív kutatási eredményt, tanulmányt az elmúlt évtizedből, amely kétséget kizáróan indokolná a kézírással, ezen belül is a folyóírással való bajlódás szükségességét, ahelyett hogy végre mindenhol tableteken és notebookokon tanítanának.

Divatjamúlt hóbort vagy a szellemi fejlődés elengedhetetlen kelléke?

Akik a kézírás kötelező oktatása ellen érvelnek, legtöbbször gyakorlatias szempontokat sorolnak. Hétköznapi életünkben sokkalta hasznosabb lenne a helyes gépelés megtanulása, amire éppen azért nem jut idő, mert a gyerekeket a folyóírás elsajátításával gyötrik éveken át. A helyesírás-ellenőrzők és jobbnál jobb alkalmazások korában sokkal hatékonyabban lehet „papírra vetni” gondolatainkat, bármikor korrigálhatjuk, kiegészíthetjük vagy éppen sorjázhatunk rajta. Különben is, mi szükség a golyós számológépre, a logarlécre, amikor már az óránkon is ott a tudományos számológép? Mi szükség a térképre, amikor mindannyiunk kezében ott a GPS?

A kézírás eltántoríthatatlan hívei – akik persze gondolataikat már ugyanúgy számítógép segítségével osztják – ezzel szemben arra hívják fel a figyelmet, hogy a kézírás mellőzésével olyan készségeket és képességeket veszítünk el, amelyek nélkül a Wall-E anti-utópisztikus rajzfilmben látható, járni is képtelen emberiséget eredményez.

Agyunk, ez a folyamatos tanulásra tervezett bioszámítógép, ha akarjuk, ha nem úgy szívja magába az újabb és újabb információkat és tudásmorzsákat, akár a sivatag homokja a vizet. Ezért vesz mindent kezébe a kisbaba, ezért akar mindent szétszedni a gyerek, mi felnőttek pedig ezért vagyunk képtelenek abbahagyni a Facebook hírfolyam böngészését.

Az állatvilág nagy részével szemben, mi emberek nem csak járni, kúszni-mászni, ugrani tudunk, hanem olyan finomsággal tudjuk alakítani a minket körülvevő világot, hogy képesek vagyunk önmagunkat is fénykép pontossággal lerajzolni, vagy egy elvesztett végtagot visszaoperálni, köszönhetően különlegesen fejlett finommotorikus mozgásunknak.

Ahhoz azonban, hogy ezek a képességek kialakuljanak, nem csak arra van szükségünk, hogy a tévében megnézzük, miként csinálják mások, hanem folyamatosan gyakorolnunk és finomítani kell a megfelelő mozdulatokat, mozdulatsorokat. Aki már látott csecsemőt, pontosan tudja, mennyi próbálkozás kell ahhoz, hogy a tárgyakat kezébe fogja és biztonsággal megtartsa, vagy a két ujját tudatosan összeérintse.

A kézzel történő rajzolás, majd később az írás olyan összetett működésre készteti agyunkat, melyhez képest a tablet képernyőjének nyomkodása, vagy a megfelelő billentyű leütése körülbelül annyi erőfeszítést igényel, mint tehénnek orrával belökni a kaput. Bár kevés számottevő kutatás áll rendelkezésre, MRI vizsgálatokkal is bizonyítható, hogy kézírás közben lényegesen nagyobb és összetettebb agyi aktivitás mutatkozik, mint gépelés közben. Egy másik kutatás  arra mutat rá, hogy az agy olvasásért felelős területeinek fejlődését csak a kézírás képes elősegíteni, így azok a gyerekek, akik kézírással ismerkednek a betűkkel, könnyebben tanulnak meg olvasni, mint azok, akik csak a klaviatúráról ismerik meg a betűket. Nagyobbak és felnőttek esetében kimutatható, hogy a kézzel írott jegyzetekre hosszú távon sokkal inkább emlékszünk, mint a géppel írottakra. Feltételezhetően azért, mert az összetettebb mozdulatsor, szem-kéz koordináció segíti az információ mélyebb bevésődését emlékezetünkbe.

Miközben a fenti vizsgálatok alátámasztani látszanak a kézírás fontosságát, arra nincsenek bizonyító erejű tanulmányok, hogy a folyóírás vagy a nyomtatott betűvel történő kézírás között bármi különbség lenne.

Mi ez a parázás: nem mindegy, hogyan fogja a ceruzát?

Ha meghajlunk a fenti érvek előtt és különösen kisgyermek korban elfogadjuk a kézírás szükségességét, akkor is felmerül a kérdés, miért forszírozzák minduntalan a pedagógusok és pszichológusok a helyes (hárompontos) ceruzafogást gyermekeinknél. Elvégre agyunknak tökéletesen mindegy, hogyan fogjuk a ceruzát, ha egyszer képesek vagyunk leírni a betűket.

Mint annyi más esetben, azért mert ez bizonyul a kézírás leghatékonyabb módjának. Azt ugyebár senki se kérdőjelezi meg, miért pont úgy kell kezünkbe fogni a kalapácsot, a kést, a ping-pong ütőt, vagy hogyan kell lefogni a gitár húrjait a megfelelő akkordok megszólaltatásához. A hárompontos ceruzafogás lehetővé teszi, hogy a ceruzát biztosan tartsuk kezünkben és egyik oldalról se gyakoroljunk rá túlzottan nagy nyomást. Előbbi hozzásegít minket ahhoz, hogy a ceruza pontosan kövesse az általunk szándékozott útvonalat a papíron, utóbbi pedig megakadályozza, hogy betűink egyik helyen olvashatatlanul halványak legyenek, máshol pedig ceruzánk hegye átszakítsa a papírlapot, vagy kitörjön a hegye írás közben. Aki nem sajátítja el a helyes ceruzafogást (néhány kivételtől eltekintve), annak nehezebben lesz sikerélménye, az írás fárasztó és gyötrelmes foglalatossággá válik, éppen ezért nem is szívesen műveli, később pedig az annak hiányából adódó megannyi fentebb felsorolt problémával szembesülhet.

Pofonegyszerű ötlet: görcsölés helyett rajzolj kaviccsal

Miközben a tudomány emberei, a kézírás mellett voksot tevő, vagy afelett éppen pálcát törő szakemberek azon vitatkoznak, hasznos-e, kell-e, addig egy idős amerikai fejlesztő pedagógus, Barbara Lee kitalálta a legnagyszerűbb eszközt, amivel bármelyik gyerek görcsölés nélkül elsajátíthatja a helyes ceruzafogást és úgy fejleszti finommotorikáját, hogy tudomása sincs a fejlesztésről.

A szójaviaszból készült, természetes ásványokkal színezett kavics formájú zsírkrétával, a Crayon Rocks kavicskrétával mindenki azonnal rajzolni kezd. Közben észre sem veszi, hogy ösztönösen szabályos, hárompontos ceruzafogásban tartja a krétát (mert máshogy nem is lehet). Világszerte, és most már Magyarországon is egyre több gyerek tapasztalja meg a rajzolás élményét és válik számára ismeretlenné helyes ceruzafogás elsajátítása körüli herce-hurca.

Szívesen fogja kezébe a ceruzát, örömmel rajzol és nem okoz számára traumát a kézírás (legyen az folyóírás, vagy nyomtatott betű) megtanulása. Talán még gitározni is megtanul majd mindannyiunk örömére, dacára, hogy a YouTube-on is hallgathatna zenét.

A bejegyzés trackback címe:

https://curiocity.blog.hu/api/trackback/id/tr2212819598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2017.09.11. 09:32:43

A kézzel való írást át kell tenni a rajzóra tananyagába. Ennyi.

Zalai Béla 2017.09.11. 09:42:33

Mi köze van a kézírásra tanításnak a helyes ceruzatartásra tanításhoz? Azért, mert a felmosóvizet ki lehet borítani az ablakon mások nyakába, tiltsuk be a felmosást?

Never 2017.09.11. 09:43:03

A kézírás célja (azon értelemszerű cél mellett, hogy az illető tudjon ÍRNI) az, hogy a finommotoros készségeket megfelelően fejlessze. Ezek hiányában a megfelelő agyi idegpályák nem tudnak kialakulni, és ezáltal a gondolkodás, mozgás és beszéd készségek is jelentősen sérülhetnek (egyéne válogatja, kinél hol jön ki a hátrány). Ez olyan, mint azok a gyerekek, akik kora gyerekkorban nem mozognak eleget.

Erre számos, tudományos vizsgálat van, csak egy példa: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4274624/

Genebius 2017.09.11. 09:50:57

A keziras nelkulozhetetlen. Mit kezd az egyen egy erdoben majd ha a faronkot kell jelolni melyik ugyfelhez fog kerulni. Ugyan ez ertendo egy raktarra ahol nincs kiepitett info rendszer. De peldaul a fiam is ebben a bajban szenved es nem volt kepes egy szalkat koszedni az ujjabol mert hianyzott a finom ujj mozdulat amit irasban lehet elsajatitani.
De tegnap csodalkozott ra a teveben, hogy a Google mernoke a szamitogep melletti lapon jegyzetelt es szamolast vegezett egy Google fejleszteseirol szolo reklamfilmben. Fiam igy reagalt a latottakra: "Hiszen szamitogepen dolgozik, megis ceruzaval ir??"

Alex Lavour 2017.09.11. 09:54:01

@Never: Tökéletesen egyetértek.
A kínaiak ma is pálcikákkal esznek, és ez jelentősen hozzájárul a rendkívüli kézügyességükhöz, sőt megtartották a számunkra kiismerhetetlen írásukat is, ami komoly szellemi erőfeszítéssel sajátítható el. Ezen kívül a kézírás kultúra alapvető eleme, nem biztos, hogy mindig rendelkezésünkre áll majd a mobil telefon.

fifibá55 2017.09.11. 09:54:34

Már a kérdés föltevése is bizonyos problémát jelez. Abból kiindulni, hogy a digitális technika minden körülmények között, megszakítás nélkül, mindenki számára rendelkezésre fog állni, butaság; egy háború esetén minden támadó fél első dolga az ellenfél ilyen technikai környezetének a működésképtelenné tétele lenne. Akkor a hajunkra kenhetjük a digitális segítőket.

króm nickel 2017.09.11. 10:03:04

A gépírás tanítása nagyon hasznos lenne. Sokkal hasznosabb mint a rovásírás.
Én még úgy tanultam írni, hogy a töltőtoll és a golyóstoll használatát tiltották, de a mártogatós toll már akkor is anakronizmus volt.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2017.09.11. 10:08:47

@fifibá55: Nem muszáj rögtön háborúra gondolni.
Egy sima áramszünet, természeti katasztrófa, tervezett karbantartás is elég ahhoz, hogy az ember visszakerüljön 100 évet az időben.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2017.09.11. 10:15:29

A kézírással semmi baj, szükség van rá. A szépírás erőltetése a probléma. Amíg olvasható (és főleg amíg a leírt tartalom értelmes), addig szerintem teljesen mindegy, milyen a külalak. A gyerekeknek az a halála, mikor a frappáns fogalmazásra vagy a septiben papírra vetett remek gondolatra az az első kritika, hogy "mi ez a macskakaparás".

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2017.09.11. 10:18:28

De miért lélegezzünk, ma már príma lélegeztetőgépeket lehet kapni.

qwertzu 2017.09.11. 10:20:46

"az oktatási reformok Mekkájának tekintett Finnországig egyre-másra látjuk a kötelező kézírás tanításának és használatának háttérbe szorulását"

Forrás?

Mert amennyire én tudom, nem a kézírás szorul háttérbe, hanem a folyóírás.

porthosz 2017.09.11. 10:27:05

"Egy sima áramszünet, természeti katasztrófa, tervezett karbantartás is elég ahhoz, hogy az ember visszakerüljön 100 évet az időben. "

És te tudsz gyufa nélkül tüzet gyújtani, íjat nyilat készíteni, vadászni, búzát termeszteni (a meddő hibridek korában hahaha), aratni stb?
Csak mert ha 100 évet visszakerülünk az időben, akkor nem a kézírás hiánya lesz a legnagyobb probléma...

Zephyrous 2017.09.11. 10:30:54

Az a baj, hogy össze van mosva a cikkben a kézírás és a folyóírás. A kézírás fontos, fejleszti a finommotorikus mozgást. A folyóírást nem kéne erőltetni, mert a kor előrehaladtával egyre olvashatatlanabb (ld. orvosok).

Amerikában nyomtatott betűket tanítanak kézírás címén általános iskolában. Gyakorlással ez a módszer is ugyanolyan gyors vagy még gyorsabb, mint a folyóírás, viszont sokkal olvashatóbb!

A külalak osztályzását el lehetne felejteni. A rovásírást tanulja az, akit érdekel a hagyomány, de nem kéne kötelezővé tenni!

Indriq 2017.09.11. 10:34:18

Nevet már megfogalmazta, a motoros készségek fejlesztésa az egyik cél, amit ugyan ki lehetne váltani rajzolással. De ne éljünk már olyan világban, hogy ha alá kell írni valami papírt, akkor az aláírásod ne nyomtatott nagybetű legyen.
Azt aláírom, tablet és toll hozzá okés, azzal már lehet tanulni, de a kézírás maradjon meg.

chrisred 2017.09.11. 10:47:17

@Alex Lavour: A világ más részén meg közben feltalálták az evőeszközöket és a betűírást, és csodák csodájára az ő kultúrájuk terjedt el.

has 2017.09.11. 10:48:08

@porthosz: Nekem még az irodában is van logarlécem. Se elem , se hálózati áram nem kell hozzá. Nem kell nyolc tizedesre se számolni. Pont a rendkívüli alkalmakra való, amikor gyorsan kell számolni.
Ja és aláírásra elég lesz két x?

-JzK- 2017.09.11. 10:53:18

Az összekötött folyóírás tanítását el kéne törölni, csak felesleges megalázás azoknak a gyerekeknek, akik nem tudnak szépení rni. A jó megoldás a kézírásra a Hamburgban bevezetett Grundschrift, ld. www.google.hu/search?q=Grundschrift&source=lnms&tbm=isch

index.hu/belfold/2012/08/28/a_keziras_vagy_a_folyoiras_hal_meg/

index.hu/tudomany/2015/09/08/iras_keziras_folyoiras_oktatas/

Labasmaz 2017.09.11. 10:53:25

@steery: Nem is tanulná meg senki soha többé... :-( Egyrészt rajzóra sokkal kevesebb van, másrészt ha ugyanaz a tanító tartja, mint az írásórát, akkor mi a különbség...? Alsó tagozat elején általában még nem nagyon sok tanítójuk van a gyerekeknek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.09.11. 10:55:40

@porthosz:

"tudsz gyufa nélkül tüzet gyújtani"

Persze, gázgyújtóval. :D

Serény Vélemény 2017.09.11. 10:55:48

@chrisred: Kínában egymilliárd+ ember él, most akkor sikertelenek, vagy nem?

masada 2017.09.11. 11:09:13

jaj szegeny gyerekek ez az iskola kesz kinzohely...vazzeg micsoda jovo...

chrisred 2017.09.11. 11:10:09

@Serény Vélemény: Maoék 1950-ben egyszerűsítették az írásjeleket, pont az írástudatlanság felszámolása érdekében. Akkor még "csak" 600 millióan voltak. Akkor most mi is a sikeres?

dollarpapa (törölt) 2017.09.11. 11:15:47

baromság, a kézírás fontos

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2017.09.11. 11:28:43

"Mi szükség a térképre, amikor mindannyiunk kezében ott a GPS?"

Szemléltettél már földrajzórán GPS-szel? A kettő nem egyenértékű, még akkor sem, ha te azt hiszed. A Google Maps is térkép, még ha digitális/elektronikus is, és nem GPS.

Tévedett már valaha a GPS-ed? A térkép tökjól fejleszti a térlátást, a 3D memóriát, vagy nevezd, ahogy akarod. Én meg szoktam nézni térképen előzetesen dolgokat, és utána úgy igazodom el ott, mintha ismerném. Te meg csak menj a GPS-ed után, birka. Az csak egy (egyébként hasznos) segédeszköz, amit sajnálatos módon sokan gondolkodás helyett is használnak.

------------------------------------------------------------

agyunk "szívja magába az újabb és újabb információkat és tudásmorzsákat... mi felnőttek pedig ezért vagyunk képtelenek abbahagyni a Facebook hírfolyam böngészését."

Na eddig olvastam. A fb hírfolyam mint tudásmorzsák....
Te lehet, hogy képtelen vagy abbahagyni, és el is hiszel minden szemetet, amit ott látsz, én fent sem vagyok fb-n. És élek, képzeld el.

ben2 2017.09.11. 11:49:05

A számítógép a gondolatok _publikációjának_ hatékony eszköze, ami nem összekeverendő a gondolatok gyors _rögzítésével_.
Szoftverfejlesztéssel és számítógépes grafikával foglalkozom, mégis mindig itt a gép mellett a notesz és a ceruza, mert ha valami eszembe jut, sokkal gyorsabb és egyszerűbb leírni, mint megnyitni egy szövegszerkesztőt és begépelni.
Sokszor a gondolatok nem szöveg, hanem ábrák formájában jutnak az eszembe, amit papíron, ceruzával a szöveggel egyszerre tudok rögzíteni.
Ezt semmilyen tableten nem lehet ilyen hatékonysággal elvégezni és a jövőben sem lehet.
A kézírás (ezen belül is a folyóírás) és a rajz nem elválaszthatóak egymástól, olyan készségek, amiknél hatékonyabbat a gondolataink rögzítésére még nem találtak ki.
Ez nem azt jelenti, hogy mindenkinek mesteri szinten kell űznie a kalligráfiát és művészi szinten kell rajzolnia, elég ha a saját írását el tudja olvasni és le tudja firkantani, ami a fejében van. A lényeg a minél nagyobb iterációs sebesség a gondolat és a vázlat között.
Ezt pedig sajnos nem lehet más módon elsajátítani, mint hogy az embert gyerekkorában a helyes ceruzatartással kínozzák.

1100011 2017.09.11. 11:53:25

@króm nickel:
"Én még úgy tanultam írni, hogy a töltőtoll és a golyóstoll használatát tiltották"

Ilyen korszak a magyar oktatásban nem volt. A golyóstollat valóban tiltották (az első 2 osztályban), a töltőtollat soha.

Alex Lavour 2017.09.11. 12:28:25

@chrisred: Én a kínai kultúra terjedését látom mindenütt. Van olyan műszaki cikked, amit nem Kínában gyártottak?
A kínai kultúrához az is hozzátartozott, hogy nem volt hódító természetű, mert ugye az általuk feltalált puskaporral meghódíthatták volna a világot. A hajóhaduk tízszer akkora hajókból állt, mint Kolombusé, ugyanabban a korban. Most, hogy a kultúra terjesztéséhez nem kell erőszak, le fogják nyomni a világot.

tremoló 2017.09.11. 13:17:14

Szerintem tiltsuk be a tanitast is mert ma az okostelefonok koraban a gyerek mar osztonosen kepes barmit kiguglizni... :)

felső határ nincs 2017.09.11. 13:19:43

@tremoló: hát való igaz a lexikális anyagot nem érdemes tukmálni a gugli korában /korábbban sem volt hasznos most meg abszolút zérót ér a lexikális tudás/

azt kell megtanítani hogy kell keresni a neten

meg a kritikus gondolkodást

je suis chauve (törölt) 2017.09.11. 13:29:10

@porthosz: Az írás (akár kézírás) nélkülözése szervezett társadalomban ugyanakkora probléma mint a tűzgyújtás lehetőségének hiánya. Kérdezd meg az ókori Mezopotámia népeit ők miért találták ki és mire használták az írást.

felső határ nincs 2017.09.11. 13:33:34

@je suis chauve: csak annak probléma aki nem tud írni

vagy olvasni

de a techcégek gőzerővel dolgoznak az emojikon mert az ifjú generáció analfabéta lesz

ami nagyon jó a magam fajta elitnek nekem rengeteg buta here fogyasztó kell

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.09.11. 13:37:42

@felső határ nincs:

A magoltatásnak valóban semmi értelme, azonban vitatkoznék azzal, hogy a lexikális tudásnak sincs értelme.

Agyunk a benne tárolt lexikális tudásból (is) jut el új felismerésekhez. Egymástól első pillantásra független dolgokról derülhet ki, hogy összefüggenek, és ebből új tudásra tehetünk szert. Ám ha ez a lexikális tudás nem a fejünkben, hanem a gugliban van, akkor baj van, mert a gugli helyettünk nem fog gondolkodni.

je suis chauve (törölt) 2017.09.11. 13:46:50

@felső határ nincs: Viszont tipográfusra is szükséged lesz mert túl nagy sortávokat hagysz :) Igazad van, valóban egyre nyilvánvalóbb a kommunikáció hanyatlása, az emojik szinte a hieroglifák torz, tartalmilag silány utódai.

felső határ nincs 2017.09.11. 13:51:03

@je suis chauve: már emojit sem kell tudni 'írni'

Az iPhone8 arcfelismerője automatikusan konvertálja a júzer pofáját emojira.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.09.11. 13:53:45

Eszembe jutott, miért is szerelnek fel villanykapcsolókat az új lakásokba. Abszolút fölösleges, hiszen egy mobilapplikációval pofonegyszerűen fel lehet kapcsolni a villanyt:

1. Telefon előkeresése
1.1. Ha lemerült, feltöltés
2. Billentyűzár feloldása
3. Mobilapplikáció indítása
3.1. Ha a WIFi nem működik, akkor hibakeresés
4. Jelszó beírása (védelem illetéktelenek ellen)
5. Fényforrás kiválasztása
6. Fényforrás kapcsolása

Ennél egyszerűbben tényleg nem is lehet.

Ekrü 2017.09.11. 13:54:44

@felső határ nincs: Hát én nagyon nem szeretném,ha az orvos aki éppen műtene a gugliból nézné ki előtte hol is van a vesém.

tremoló 2017.09.11. 14:20:33

@felső határ nincs: ironikusan fogalmaztam. Ahhoz, h az ember megfeleloen tajekozott legyen, illetve erdemleges donteseket tudjon hozni vagy akar eltudja donteni h a kiguglizott informacionak lehet-e igazsagtartalma vagy komplett okorseg az egesz, bizony szukseges a lexikalis tudas. Okorsegnek tartok minden olyan iranyvonalat ami szegeny gyereket meg akarja kimelni valamitol... Igenis tanuljon a gyerek. De erezni kell a hatarvonalat es nem gondolkodni keptelen idiotakat kell nevelni. Ez a nehez szerintem. Magyar tarsadalomra nagyon jellemzo, h az emberek mintha elveszitettek volna a jozan paraszti eszuket: ebben szerintem nagy szerepe van az anyag visszakerdezesere alapulo oktatasnak -> azt a gyereket jutalmazza aki jol mondja fel a lecket es nem azt aki keresi az osszefuggeseket es mer gondolkodni. A masik pedig a tekintelyelvu tarsadalmi nyomas -> azert kell valamit megcsinalni mert valaki azt mondta. Nem azert mert az ne adj' Isten ertelmes...

felső határ nincs 2017.09.11. 14:31:27

@tremoló: 'ebben szerintem nagy szerepe van az anyag visszakerdezesere alapulo oktatasnak -> azt a gyereket jutalmazza aki jol mondja fel a lecket es nem azt aki keresi az osszefuggeseket es mer gondolkodni. '

- ez inkább az adott tanár intelligenciáján múlik

Nekem volt 1 csomó tanárom aki értékelte az összefüggések keresését

Némi tekintélyelvü nyomás kell az alap kognitív tudás megszerzéséhez, mert 1 gyerek se menne be az iskolába önként, hogy olyanoktól tanuljon akiket nem tisztel, olyasmit ami nem érdekli.

A tekintélyelvü oktatás tökéletes a nagy többségnek hiszen felnőtt korában sem várnak majd tőle gondolkodást a munkahelyén, nem azért van ott. Aki meg önálló az előbb utóbb úgyis otthagyja az ilyen rendszereket, de ettől még: az iskolarendszer feladata alapvetően engedelmes alattvalók és alkalmazottak képzése, akiknél a kreativitás büntetendő

én mindig megbüntetem

2017.09.11. 14:39:37

igaza van a cikkírónak: szerintem is gépírni kellene elsősorban megtanítani a gyerekeket és nem kell erőltetni a kézzel írást. nem kell tiltani, de elvárni sem kellene.

felső határ nincs 2017.09.11. 14:47:09

@KUNTYI: A gépírás oktatása nem rossz 5let, bár egy mai gyerek úgyis megtanulja magától, hisz számítógép mellett nő fel.

De a kézírásra is szükség van. Tényleg nem kell sokat használni, így az én folyóírásom is elcsökevényesedett, és nyomtatottan írok kézzel is, de néha csak a kéz van kéznél...illetve az 5letelés, vázlatkészítés még mindig gyorsabb papíron.

2017.09.11. 14:51:16

@Kovacs Nocraft Jozsefne: nem látod át. A mobil app a fénygyujtáshoz nélkülözhetetlen. Kreativitásra nevel.
probléma megoldás fejlesztése csak problémával érhető el.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.09.11. 15:26:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne: nem arra kell az app, hanem hogy fényerőt szabályozz, színt állíts és hasonlók. Ha ezeket nem tudod megtenni vele, akkor tényleg felesleges, elég a fali kapcsoló.

Mr. Waszabi 2017.09.11. 15:40:37

Azért hülyeséget ne posztoljál, hátha gyerek is olvassa.
Mi van, ha olyan környezetbe kerül akármikor, ahol csak kézzel van lehetősége írni?
Jelzem, az üzleti életben is csak egy feltűnési viszketegségben szenvedő kisebbség jegyzetel tabletre, laptopra, a legtöbben kézírással teszik ezt határidőnaplóba egy-egy megbeszélésen, tárgyaláson.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.09.11. 16:48:47

@onlajnok:

Nem értetted az iróniát, de sebaj. :)

morpho 2017.09.12. 12:45:32

Cambridge-ben a poszterrel értenek egyet. De ők hülyék. Nincsenek képben. Meg régóta sikertelenek is. Alig 800 éve nem értenek hozzá! Mai hír:
index.hu/tudomany/2017/09/12/vizsgaforradalom_a_cambridge-i_egyetemen/

2017.09.12. 13:59:13

@onlajnok: tényleg? Én meg azt hittem, a fényerő szabályozható a gomb eltekerésével. Visszaviszem a boltba...nomeg hogy színszabályozás! Hogy tudtam élni eddig nélküle?

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.09.12. 14:07:53

@Könnyen elkaptuk, uram!: nem az a kérdés, hogy lehet-e nélküle létezni, mert nyilván lehet. Ez csak olyan jópofaság, gyakorlati haszna valóban nem sok van.

Nálunk hagyományos billenőkapcsolók vannak, azt nem akartam cserélni. Az izzó meg ledes, színes, távvezérelhető. Amikor valaki épp az udvarunkon matat, mi meg nyaralni vagyunk, nem tudom csavargatni a falon a gombot, ellenben a lámpát fel tudom kapcsolni a telefonos appal.

2017.09.12. 14:10:11

@onlajnok: teljesen igazad van, ilyen formában tehát nem helyettesítője, hanem kiegészítője az alapfunkciónak. Egyetértek.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2017.09.12. 14:14:37

@Könnyen elkaptuk, uram!: az én esetemben az izzó app nélkül használhatatlan. Illetve fel és lekapcsolni lehet, de a fényereje pl nem szabályozható még arra alkalmas kapcsolóval sem. Ellenben sokkal okosabb, mint egy hagyományos kapcsolóval szabályozható fényerejű sima izzó. Szóval itt az app nem kiegészítő funkciókat ad hozzá, hanem csak így működtethető.

Curiocity 2017.09.12. 20:11:18

@Serény Vélemény: Nem keverjük. A kutatások, amikre hivatkoztunk egytől egyig a kézírás kontra gépírást vizsgálták. A cikkben is szerepel, hogy a folyóírás szükségességét egyetlen tanulmány sem mutatta ki.

Curiocity 2017.09.12. 20:14:59

@Zephyrous: Nincs összesmosva. A kutatások, amikre hivatkoztunk egytől egyig a kézírás kontra gépírást vizsgálták. A cikkben is szerepel, hogy a folyóírás szükségességét egyetlen tanulmány sem mutatta ki.

Bojtina (törölt) 2017.10.09. 10:58:28

Fahrenheit 451

Bojtina (törölt) 2017.10.09. 10:59:30

A techno-barbarizmus az álmok megrontója. A végén nem csak írni, hanem olvasni is elfelejtünk. :(
süti beállítások módosítása