Nürnbergről, a német-római császárok kedvenc városáról sok minden eszünkbe juthat. Itt született a legismertebb német reneszánsz festő, Albrecht Dürer. Itt nyílt meg az első német vasútvonal 1835-ben (mely a várost Fürth-tel kötötte össze), és itt játszódik Richard Wagner híres operája, a Nürnbergi Mesterdalnokok. Sajnos a XX. század sötét eseményei is rányomták a bélyegüket a város hírére, melynek ellensúlyozására a németek nem is találhattak volna ki jobbat, minthogy évről évre itt találjanak egymásra a játékvilág szereplői, hogy bemutassák újdonságaikat, érdekességeiket, amellyel a gyerekeket, a jövő generáció életét tölthetik meg feledhetetlen élményekkel.
Mi az a Spielwarenmesse?
Az 1950-ben útjára indított kezdeményezést, a Német Játékvásár (Deutsche Spielwaren Fachmesse) eredetileg a kettéválasztott Németország játékiparának fellendítése érdekében alapították. Az akkor 351 kiállítóval és 4,321 látogatóval büszkélkedő kiállítás mára a világ egyik legnagyobb nemzetközi játékkiállításává nőtte ki magát. A csaknem egy hétig tartó rendezvény, teljes nevén Spielwarenmesse International Toy Fair Nürnberg idén 67 országból 2,857 kiállítót és 75,000 látogatót vonzott.
A játékszakma képviselői, gyártók és forgalmazók minden évben árgus szemekkel figyelik, melyek azok a trendek, amelyek az elkövetkezendő év során meghatározzák a játékvilágot. A játékkiállításon külön pavilont szentelnek a trendeket leginkább reprezentáló játékoknak, amelyet furcsa mód nem a legavatottabbak, a gyerekek, hanem mogorva öregurak választanak ki. Magára a játékkiállításra a gyerekek be sem tehetik a lábukat, hogy ne zavarják meg a felnőttek „játékát”.
Mik a legújabb trendek?
Bár csakúgy, mint a korábbi években, a kiállítás idén sem győzött meg minket arról, hogy az év játékainak kikiáltott játékok jelentik az aktuális trendek legkiválóbb képviselőit, a három irányvonal azonban jól kitapintható volt az egész kiállításon, ezért mindenképpen érdemes megosztanunk.
Az első terület a „Kis tudósok” világa, mely a szerteágazó tudományos élet megannyi területét igyekszik játékos formában megismertetni és megszerettetni a gyerekekkel.
A tudományos kísérletektől, az építőjátékokon keresztül, a különböző matematikai és logikai játékokig számos gyártó igyekszik újabb és újabb formában felkelteni a gyerekek kíváncsiságát környező világunk iránt és lehetőséget adni arra, hogy kipróbálhassák magukat, mint „kis tudósok” a kutatók, csillagászok, mérnökök és egyéb tudósok szerepében. Az idei kiállítás egyik sztárja a Kozmos Wind-Energie megépíthető, működő szélerőműve volt, de az Eastcolight Professional Human Torso Set-jét, a darabokra szedhető emberi testet, és az Arckit építésztanoncoknak szánt házépítő játékát is jópofa ötletnek találtuk.
A második trendet az „Önkifejezés” új útjai jelentik. A játékvilág számára egyre komolyabb kihívást jelent, hogy az okostelefonok, tabletek és játékkonzulok csábító világa mellett az önkifejező eszközök olyan tárházát kínálja a kisebb-nagyobb gyerekeknek, amelyek legalább olyan élményt jelentenek, mint az érintőképernyő nyomkodása.
Az utóbbi években valóságos forradalmat élnek át a különféle formázó anyagok, amelyből CURIOCITY-ben már jelenleg is megtalálhatjátok a legjobbakat, a WabaFun termékeit (Kinetic Sand – Örökmozgó homok, Bubber Pillegyurma).
A napi használati tárgyak kicsiben történő elkészítésére is számos remek ötletet találunk (mint pl. a LoopdeLoom szövőszéke), nem beszélve a kisebbeknek szánt játékokról, az Oggiról, vagy a kifestővel kombinált szerepjátékról, mint amilyen a Calafant világítótornya.
Ebben a körben bukkantunk rá a Flype-ra is, amit mi már tavaly felfedeztünk magunknak, és ami CURIOCITY egyik szimbólumává nőtte ki magát. Ez a pillekönnyű ujjon pörgethető kártya nem csak egyedülálló ügyességi játék, de változatos designja és a vele kidolgozható koreográfiák révén az önkifejezés egészen új útját nyitja meg. Nem hagytuk ki a Flype standját sem, ahol a Flype feltalálójával Xavier Sénémaud-val is flype-oltunk egyet, bebizonyítva, hogy a Flype-pal még az öltönyös üzletemberek könnyedén szórakoztathatják egymást és közönségüket.
Az önkifejezés szekció láttán persze meg kellett jegyeznünk, hogy a trendek mindig magukkal vonzzák a remek ötletek és innovációk silányabb másolatait, vagy a teljesen elborult őrültségeket, a szülők rémálmait. Így az idei kiállításon se szeri, se száma nem volt a Kinetic Sand – Örökmozgó homok szánalmas klónjainak, ahogyan az UV színekben pompázó takony és slejmszerű anyagok gyártóival is külön pavilont lehetett volna megtölteni.
A harmadik trend, a „valóságon túl”, azt a néhány éve elkezdett vonalat takarja, amelyben a gyártók igyekeznek a virtuális valóság lehetőségeit a kézzel fogható játékok világával ötvözni. A különféle távirányítós szerkezetek, drónok, autók és egyéb szerkezetek mellett egyre izgalmasabb robotokat és „intelligens” szerkezeteket találunk, mint például a Tibo Variobot-ja. A játékok kézzel, hangvezérléssel mozgathatók, vagy akár külön életet élnek (etethető, simogatható kutyák, dínók), mint amilyen a Spin Master Zoomer Dino-ja. Nem beszélve a kötelező darabnak számító 3D nyomtatókról, mint a képen látható Bonsai Lab Toy 3D printere.
Mindazonáltal ezen a területen még mindig az a személyes benyomásunk, hogy az iparág továbbra is az útkeresésnél tart, rengeteg az erőltetett próbálkozás, és egyelőre kevés olyan játék van, ami a virtuális valóságot harmonikusan és szórakoztató módon képes ötvözni a fizikai világgal. De örömmel jelenthetjük, hogy hamarosan azért meglepünk benneteket mi is egy „valóságon túli” újdonsággal!
Apropó! Az itt látható játékok közül ti melyiket próbálnátok ki szívesen?
És az kihagyhatatlan Kinetic Sand - Örökmozgó homok!
A Waba Fun standján, akiknek termékeit CURIOCITY vezette be Magyarországon, már kipróbálhattuk a hamarosan nálunk is kapható színes Kinetic Sand-et, néhány egyéb különlegesség mellett, amellyel hamarosan találkozhattok CURIOCITY virtuális polcain is.
Kövessétek blogunkat, hogy elsők között értesülhessetek az újdonságokról, különlegességekről, és az elsők között próbálhassátok ki azokat!